FANDOM

Zikavirus

Hvis bare far og mor havde holdt sig fra hinanden i sølle seks måneder efter hjemkomsten fra Columbia, så havde Søs og Ditte set helt anderledes ud.

Normalt er zikavirus ikke noget, man behøver spekulere på. Det forekommer mest i Syd- og Mellemamerika, måske en lille smule i det sydlige USA, men ikke noget seriøst. De fleste får slet ingen symptomer overhovedet.

Jo, indrømmet, zikavirus kan godt forårsage en lille bitte smule mikroencefali og nogle bitte bitte bitte bitte små misdannelser i centralnervesystemet hos fostre og nyfødte, så det udelukker da heldigvis de fleste af os.

Viruset kan - og vi lægger kraftig vægt på kan - give lidt nervesygdom, lidt Guillain-Barré-syndrom, men det er jo ikke værd at tale om, vi mennesker har jo nerver nok, så det betyder ikke alverden at nogle af dem malfunktionerer.

Gravide og andre skrukke kvinder kan da sagtens tage til både Mellem- og Sydamerika, ja, endda mellemlande i Texas, Mexico eller Ecuador uden nogen form for risiko overhovedet, så længe de ikke bliver stukket af en myg og husker at bruge kondom de næste seks måneder, så der er ingen grund til at piske en stemning op, vel.