FANDOM

Yhdigte

Yahya Hassan Digte (2013) er et hovedværk udi 3. rangs-hiphop uden baggrunds-beat, der pga. af det for årene omkring 2014 særdeles politisk korrekte indhold, regnes for en digtsamling af en kunstnerisk værdi, der vist nok kun overgås af af "Paradise Lost" (1667).

Indholdredigér

Modsat mange andre digtsamlinger - men til gengæld nærmest samtlige raps - består "Yahya Hassan Digte" af en række vrede opremsninger om vold og overgreb, der tilsammen fortæller en historie om Yahya Hassans opvækst, sådan som han ønsker at vi skal se den. F.eks. fortælles det ikke om ungerne var uvorne, inden farmand smadrede dem med en fastelavnskølle. Pga. kulturradikalisme må man ikke sige det, men digtene vidner ikke det mindste om et talent der ligger udover X-Factor, men blot en meget ringe fortalt historie om en dysfunktionel familie, en afsky overfor Islam og en masse tæsk og seksuelle krænkelser. På mange måder har Yahya Hassan derfor blot beskrevet Udkantsdanmark, og kaldt det en ghetto.

Eksempel på et digt[1]redigér

To glitrende stjerner,

i en glitrende overflade.

Himmelhvælvet på Jord.

Et magisk dyb, en varme.

Dine smukke øjne

Noterredigér

  1. Skrevet af os på Spademanns, og derfor betragteligt bedre end Yahya Hassans raps.