FANDOM

Woodyallen

Billedet er taget umiddelbart inden Woody Allen blev mistænkt for at pille ved sin steddatter.

Allan Stewart Königsberg, som Woody Allen hed inden han fandt sig et kunstnernavn, er en amerikansk manuskriptforfatter, komiker og filminstruktør der har imponeret den selvudnævnte intelligentsia i den vestlige verden, ved at studere Kommunikation & Film - droppe ud pga. rent ud sagt miserable karakterer - også købe en masse Oscars for at kommunikere filmmediet som kunstform.

Filmisk stilredigér

Hvis man spørger hans fans, er hans film "formidable, geniale og særdeles vittige". Alle andre, herunder den sande intelligentsia, kalder dem kort og godt "overvurderede". Et interessant eksempel er det ene af Allens to såkaldte hovedværker, filmen "Match Point" (2005), der af fans(!) bliver beskrevet som "Det bedste siden risengrød!", men af enhver objektiv anmelder bliver nedsablet betragtet ud fra følgende detaljer:

  • Karaktererne er så stereotype, at de bliver utroværdige.
  • Dialogen er hamrende urealistisk.
  • Musikken er ikke tilpasset filmen.
  • Kameraet flimrer.
  • Styrtregn forårsager kun let fugtigt tøj.
  • Scarlet Johansson
  • Manglende kontinuitet.

Da "Match Point" generelt betragtes som Allens bedste film, vil spademanns her være flink og undlade at fortælle om anmeldernes syn på de mange dén ringeste, da vi trods alt anerkender Woody Allens arbejde som manuskriptforfatter på episke mesterværker, f.eks. kung fu-filmen "What's up, Tiger Lilly?" fra 1966, der fuldt ud viste Allens talenter udi film.