FANDOM

Duntzfelt

Duntzfelt, som han så ud ca. år 1800, medens folk endnu kun fandtes i farverne sort og hvid.

William Duntzfeldt var en dansker som de berømte af slagsen er flest: udlænding og kun bosat i Danmark i en kort periode. Han var søn af en nederlandsk ingeniørløjtnant, ansat i VOC[1], i de nederlandske besiddelser i Indien. William selv blev født i Nederlandsk Indien, hvor farmand snart efterlod ham og hans danske mor ludfattige i rendestenen, medens hans selv løb af med en skønhed, sandsynligvis Mata Haris tip-oldemor.

Tiden som dansk pengepugerredigér

Efter at hans mors familie udførte lidt almen nepotisme og dermed fik William i lære som papirvender i Frederiksnagore[2] i Indien, begyndte knægten at stikke sine grabber i hvad som helst der gav lidt penge, inkl. trekantshandel[3], men man er lidt uenig om hvorvidt han også solgte sig selv.

I 1790 tog han til København hvor han legede skibsreder og købmand. Kun 10 år senere, i år 1800, var han den største skibsreder i hele Norden, og lavede oveni hatten en rigtig grimmer én, da han begyndte at tjene pengeSkærtorsdagslaget[4]. I dén forbindelse er følgende citat udtalt i Duntzfelts egen levetid:

"Jeg mistede min ene arm i Slaget på Reden for at William Duntzfelt kan drikke to slags champagne."

~ Søløjtnant Ferdinand Braun

Hvad den gode søløjtnant ikke vidste, var at det faktisk var 3 slags champagne vi taler om, og ikke kun 2. Men sådan kan det gå: man kan tjene kassen på 2200 døde medborgere, tvinge sine ansatte under 14 år til at arbejde 16 timer i døgnet, og stadig blive husket som Nordens Største Reder.

Kapitalens Tilføjelserredigér

  1. Hollandsk ØK
  2. En dansk koloni som nok burde tilbageerobres.
  3. Her forstået som "Prostitution"
  4. Hvis du ellers har hørt om det, kaldes det også "Slaget på Reden".