FANDOM

Wesanderson

Wes Anderson, sådan som han sætter hår.

Wes Anderson er en amerikansk[1] filminstruktør der har taget så meget skade af at studere filosofi, at han fuldstændigt har mistet overblikket over Hollywoods arbejdsmetoder, og derfor bevidst gør alting forkert[2] når han laver film.

Filmstilredigér

Billedføring
Wes Anderson er ufatteligt glad for at vise stooooooore kulisser, uanset om det giver mening eller ej, og samtidig gøre folk opmærksomme på at det faktisk er kulisser. Hvis Wes Anderson havde lavet "Titanic", havde han skåret skuden midt over, placeret filmselskabets kantine i Rose's kahyt og fremvist de kraner skuden hang i under optagelserne.
Skuespillere
Udover at Wes Anderson kun er bekendt med ca. 15 skuespillernavne - og brugte dem alle i "The Grand Budapest Hotel" (2014) - så har han en underlig tendens til at lade dem tale som man ikke gør i virkeligheden. Som eksempel kan nævnes en voldsomt teatralsk måde at tale på, kombineret med en mystisk tendens til at udelade mimik[3].
Farvebrug
Wes Anderson bruger kun 5 farver: Rød, Blå, Gul, Grøn og let, mat lyserød med et svagt skær af hvid.
Overskrifter
Nogen burde give Wes Anderson et kursus i basal oprydning, for manden kan kun finde rundt i sine egne film, hvis der er masser af skilte overalt. Ikke ulig Tarantinos film, men langt mere primitivt: vi taler fysiske skilte der hænger synligt på sættet.

Filmografiredigér

Noterredigér

  1. USA-versionen
  2. F.eks. at hyre Owen Wilson til alt.
  3. Her er Ryan Gosling et naturtalent, men Wes Anderson kender ham (gudskelov) ikke.