FANDOM

Bohr Heisenberg Pauli

Niels Bohr (ca. i midten af billedet), Werner Heisenberg (mellem Bohr og Pauli) og Wolfgang Pauli (længst til højre) nyder et måltid sammen med nogle andre (ukendte) venner.

Werner Karl Heisenberg (5. december 19011. februar 1976) var en tysk fysiker og en rigtig womanizer/skørtejæger/player[1]. Han er bedst kendt for sit bidrag til kvantemekanikken, som bestod i udviklingen/opfindelsen/opdigtelsen af ubestemthedsprincippet for hvilket han også modtog en nobelpris. I Danmark er Heisenberg bedst kendt for at være en af Niels Bohr's disciple. Derudover er Heisenberg selvfølgelig også kendt for at lægge navn til Walter White's alias i tv-serien Breaking Bad, nok fordi at Werner Heisenberg, ligesom Walter White, også fik konstateret prostatakræft.

Werner Heisenberg brugte meget af sin tid i 1920'erne og 1930'erne på at rejse rundt i verden og belære folk/sprede budskabet om kvantemekanikken. I starten var der ikke mange, der troede på kvantemeknikken - primært fordi den ikke gav nogen som helst mening - men af en eller anden grund begyndte folk lige pludselig alligevel at trokvantemekanikken, selvom det stadig ikke gav nogen mening. På den måde kan det sammenlignes med kristendommen, og hvis vi forsætter med denne sammenligning (altså sammenligner kristendommen med kvantemekanikken), så kan man lave følgende koblinger; Niels Bohr er kvantemekanikkens svar på Jesus, Heisenberg og Wolfgang Pauli er så to af Niels Bohr's mest kendte disciple. Derudover kan Albert Einstein bedst sammenlignes med det (onde) romerske styre, som herskede under Jesus's tid.

Da Hitler kom til magten i starten af 1930'erne, var Heisenberg så heldig, at han ikke behøvede at flygte fra Tyskland - primært fordi han hverken var jøde, kommunist eller det der var endnu værre, nemlig; jødisk kommunist. Heisenberg blev derfor i Tyskland, hvor han fik til opgave at udvikle en atombombe til Hitler. Hvorvidt dette lykkes Heisenberg og Hitler at udvikle deres egen atombombe står stadig meget uklart, men en ting er sikker; Hitler anvendte aldrig en atombombe[2] .

Fodnoter til Heisenbergredigér

  1. Jeg har intet belæg for at komme med denne udtalelse, men det er bare svært at forestille sig, at det skulle være usandt, når man tager i betragtning, hvor flot en fyr Heisenberg var.
  2. Nogle mener at vide, at Hitler ikke ønskede at anvende en atombombe (selvom Heisenberg havde udviklet én) under anden verdenskrig, fordi han mente, at atombomben ikke kunne ødelægge nok jøder og i øvrigt kunne risikere at skade ariernes vitale kropsvæsker!