FANDOM

"Goddag, jeg hedder Jørgen"

~ Jørgen de Mylius om Joakim von And

Von er et tysk ord, der dels styrer Dativ[1] og dels betyder fra. Hvis du fx siger, "Ich bin von Gram ausgeliefert gevorden", så fortæller du lytteren, at du kommer fra Gram.[2]

Engang i middelalderen begyndte man at anvende efternavne. Her i Danmark og i Skandinavien[3] begyndte allerede vikingerne at kalde sig med tilnavne såsom Leif den Røde, Knud den Store, Manfred den Lille og Norbert Konetæsker.[4] Senere, da vikingerne var holdt op med at rejse rundt og plyndre og voldtage, slog de sig ned på en stump mark og stiftede familie. Børnene fik så deres efternavn af faderens fornavn, så sønnerne fik suffiksen -søn og døtrene -datter, så navne som Maren Mortensdatter og Fidibus Sørensøn blev helt almindelige.[5]

Ab, von und zu - men mest vonredigér

Også i den mørke middelalder begyndte så noget pøbel i Tyskland at tro,[6] at de var lidt mere lige end deres ligemænd. Når de tog charterferie i Harzen, så brugte de skamløst deres hjembys navn (fx Trier) og satte von foran. På denne måde fik parkeringsvagtinden Dorte Carlsen i året 1603 lusket sin familie fra Udkantsdanmark ind på det fornemmeste hotel i Disneyland ved Paris ved at påstå, at hun hed Dorthea von Schlumm und Dummstein. Franskmændene var knap så sofistikerede i de gode gamle dage,[7] så de lukkede uden videre hende og familien ind.[8]

Vonnoterredigér

  1. Noget som bruges i grammatik
  2. Hvilket er rent pral, for du kommer i virkeligheden fra Tilst
  3. Og Island og Færøerne
  4. Se også "Andet afskum"
  5. Dette tåbelige system bruges stadig i Island
  6. Nær byen Ausfahrt
  7. Det tog lige et par verdenskrige at emancipere dem
  8. De blev alle smidt på porten samme aften for druk og utilbørlig opførsel