Spademanns Leksikon
Spademanns Leksikon

Vilhelm Beck, i kjole og hvidt.

Vilhelm Beck (f. 1829 - d. 1901) var en protestantisk fundamentalist, der valgte at studere teologi som farmand, og efterfølgende ikke være specielt interesseret i præstegerningen, efter at have erklæret sig enig med Søren Kierkegaards vranglære.

Indre Mission[]

Efter massivt én-mands-gruppepres, udført af farmand Fatter Beck, sagde den unge Vilhelm jatak til at blive Kapellan i Ubby Kirke, hvor han ligeledes stiftede bekendtskab med 1800-tallets vækkelsesmøder[1]. Efter at have overværet rablende tungetale, rystende prædikanter, gospelsang, og en forfader til Anders Stjernholm der kastede u-vie-vand på folk, blev Vilhelm Beck overbevist om, at Indre Mission burde omdannes til en organiseret bevægelse.

Karrierens højdepunkt[]

Det må være, da forfatteren Gustav Wied gjorde Vilhelm Beck til én af Knagsteds helte, fuldt på linje med Napoleon, Bismarck og Kong Milan af Serbien.

Indre Noter[]

  1. Mindst én spademann, kan ved selvsyn konstatere, at Ubby endnu i 1990erne var en smeltedigel af vækkelser. Primært henover weekenden, men man bad stadig morgenbøn på den lokale skole!