FANDOM

Vbeck

Vilhelm Beck, i kjole og hvidt.

Vilhelm Beck (f. 1829 - d. 1901) var en protestantisk fundamentalist, der valgte at studere teologi som farmand, og efterfølgende ikke være specielt interesseret i præstegerningen, efter at have erklæret sig enig med Søren Kierkegaards vranglære.

Indre Missionredigér

Efter massivt én-mands-gruppepres, udført af farmand Fatter Beck, sagde den unge Vilhelm jatak til at blive Kapellan i Ubby Kirke, hvor han ligeledes stiftede bekendtskab med 1800-tallets vækkelsesmøder[1]. Efter at have overværet rablende tungetale, rystende prædikanter, gospelsang, og en forfader til Anders Stjernholm der kastede u-vie-vand på folk, blev Vilhelm Beck overbevist om, at Indre Mission burde omdannes til en organiseret bevægelse.

Karrierens højdepunktredigér

Det må være, da forfatteren Gustav Wied gjorde Vilhelm Beck til én af Knagsteds helte, fuldt på linje med Napoleon, Bismarck og Kong Milan af Serbien.

Indre Noterredigér

  1. Mindst én spademann, kan ved selvsyn konstatere, at Ubby endnu i 1990erne var en smeltedigel af vækkelser. Primært henover weekenden, men man bad stadig morgenbøn på den lokale skole!