FANDOM

Kæmpe-varde
Panorama over den største varde i Varde Museums vardesamling. Var det det? Spørger du så? - Ja, det varde!

Byvejen

Så fedt ser der ud kun 9 km fra Varde!

Pepperoni-pizza-sl-1599569-l
En Varde indeholder:
tomat, ost, spaghetti, kebab, rød peber og kødsauce
Ingen-varde

Og sådan ser der ud når du kører ud af Varde

Varde mini

Varde er ikke nogen stor by og tilhører udkantsdanmark.

Varde er navnet på et lille samfund, der udelukkende lever af deres togstation. Stedet er opstået, da en hjort i herrens kristne år 1745 kastede en sten i åen, hvorefter der voksede en bro op.

Vardes stolthed ligger fjernet fra byen for ikke at blive påvirket af kirkeklokkernes larm. Det er VGE - Vardeegnens Gymnasieforberedende Efterskole.

Varde Museumredigér

Som det eneste sted i landet findes der i Varde et Vardemuseum.

Museet har en unik samling af dynger af sten, også kendt som varder. Der skal helst være fire eller flere sten samlet, for at danne en varde men enkelte kunstnere har også kunnet klare sig med 3, og det vides at selveste Van Gogh skar sit øre af i fortvivelse over at han ikke kunne formå at lave en varde af blot en sten, medens det under en rejse i Vestjylland lykkedes for Albert Einstein at være Ein Stein i Varde. Ud over de små varder, udstilles der naturligvis endogså ganske store varder, så den besøgende får hele spekteret med!

Der er åbent dagligt fra 10-16, og besøgende må ikke tisse op af de udstillede varder. - Så får de nemlig Varde Bank!

Fakta redigér

  • Det findes ét offentligt toilet i Varde som engelske turister kender som "Varde loo"