FANDOM

VM i håndbold er en begivenhed, der på både herre- og damesiden vender tilbage til dit tv. Det gør det så omtrent lige så ofte, som der genudsendes en film fra 1990'erne med Eddie Murphy. Ligheden med netop de film er i øvrigt, at alle almindeligt tænkende mennesker forlængst har glemt det sjove eller det underholdende, og at en genudsendelse således snarere er pinagtig, end den er decideret underholdende.
Alligevel har VM i håndbold en fast tilhængerskare blandt folk i Ikast og i et snævert bælte mellem Kvægtorvet i Odense og ned mod Gudme[1], og således har denne ganske hyppigt forekommende begivenhed fortrinsret frem for alle andre udsendelser på TV-2.

Historieredigér

1930 - 1950 - Den spæde startredigér

I denne periode var håndbold knap opfundet, og blev kun brugt til at hærde datidens unge. I Danmark havde man fundet på at tyre roer i ansigtet på unge mænd, men det havde endnu ikke resulteret i et egentligt regelsæt, og dermed var der ikke nogen grund til at holde mesterskaber.

1952 - første mesterskabredigér

I 1952 afholdtes det første egentlige verdensmesterskab i håndbold. Man inviterede dengang tyskere, englændere og russere til at komme til Danmark for at vise, hvor hårdt de kunne tyre. Flere af deltagerne var just tilbagevendt fra fangelejre, efter at de nogle år tidligere havde kastet med håndgranater efter hinanden.

Mesterskabet blev en frygtelig fiasko! For det første var der ret beset kun Danmark hvor man spillede egentlig håndbold, og langt det meste af mesterskabet gik med at diskutere reglerne.

1952 - 1960redigér

I årene efter 1952 besluttede man ikke at afholde mesterskaber igen. Dette af 3 væsentlige grunde:

  1. Man kunne ikke samle mere end 2 mennesker som kendte reglerne.
  2. Der var færre end 2 lande[2] hvor man dyrkede den aparte sport. Lige lidt nok til at holde "Verdensmesterskaber".
  3. Der blev sendt mindre end 4 timers TV om dagen. Lige lidt nok til at dække de forventelige 18 timer om dagen, som der bør sendes fra den slags!

VM for kvinderredigér

Verdensmesterskaberne for kvinder afholdes typisk 6 gange om året, eller når der tilfældigvis er plads i sendefladen på en hvilken som helst tv-kanal i verden.

Hovedreglen er at mesterskaberne og de dermed følgende 1.200 timers tv-transmission kan erstatte:

Men ikke:

Afholdte mesterskaberredigér

I 1997 ændredes turneringsstrukturen, således at der for første gang deltog lande fra resten af verden uden for Europa. Det betød at der tilgik yderligere 4 lande, hvori der blev dyrket håndbold på egentligt eliteplan.
Turneringer fra før 1997 er således ikke medtaget i listen, da der her typisk har deltaget færre end 5 lande.

Afholdte verdensmesterskaber Dansk deltagelse
VM Værtsland(e) Guld Sølv Bronze Antal
hold
Dansk
placering
1997
 Januar  Frankrig De Tyskland Us USA At Østrig 24 16
 Marts  Sverige Default Eu Default Eu Default Eu 24 I.K.
 April  Italien Default Eu Default Eu Default Eu 19 13
 Juni  Rusland Default Eu De Default Eu 24 4
 August  USA Default Eu Default Eu Default Eu 32 15 (delt)
 September  Spanien Default Eu Fr Default Eu 24 8
 November  Portugal Hu Default Eu Default Eu 20 I.K.
 December  Tyskland Dk Default Eu De 24 1
1998
 Januar  Frankrig De Us At 24 16
 Februar  Thailand Aflyst pga. manglende faciliteter. Arrangøren havde forvekslet "handball" med "handjob".
 Marts  Italien Default Eu Default Eu Default Eu 19 13
 Oktoberr  Spanien Default Eu Default Eu Default Eu 12 I.K.
 December  Tyskland Dk Default Eu De 24 1
1999
 Januar  Frankrig De Us At 24 16
 December  Danmark/
Norge
Default Eu Fr At 24 6
Note: "I.K." = Danmark var ikke kvalificeret.

Noterredigér

  1. Hvor Bent Nyegaard bor]]
  2. Faktisk kun ét land
  3. Eller mere end 15% af befolkningen