FANDOM

Vaette

En tegning af vætter, der vætter omkring.

Vaette2

Et vættelys. Ligegyldigt hvilken størrelse din skærm er, ses tingesten her i 1/1.

"Endelig en artikel om de rigtige "helgener"!"

~ Jim Lyngvild om sin tro på vætter, modsat f.eks. Skt. Nikolaus der i Lyngvilds verden aldrig har eksisteret i virkeligheden.

En Vætte er et lille, oldnordisk og gråklædt bæst der fjoller omkring ved menneskenes huse og foregiver at være søde og rare, men som påtænker at brænde folk inde hvis man ikke giver dem hvad de vil have. Vætter kan kendes på at minde meget om nisser, opføre sig som nisser, ligne nisser og være nisser i 900-tallet, men efter år 1200 er vætter ikke nisser alligevel. Efter år 2000 er de endda grønne, optræder i tegnefilmen "Trolderi" og har muligvis ADHD.

Vættelysredigér

Vættelys som vi kender dem, er vætternes lys, og skal som sådan opfattes som en form for stavlygte beregnet til dels at lyse når man vætter rundt ude i stalden, og dels at smadre gårdejernes knæskaller med, hvis man ikke vil give sin lokale vætte hvad den vil have.

Hvordan et vættelys rent praktisk antændes ved ingen mennesker, men forsøg udført af eksperter fastslår, at skal man have et vættelys til at brænde effektivt, skal det dyppes i råolie og antændes med en ekstern flamme, f.eks. tændstikker.