FANDOM

Værnepligt

En tysk wehrmacht værnepligtig.

"Nej! Værnepligten skal IKKE røres!"

~ Feminist om at sætte pris på at blive reddet.

Værnepligt er en juridisk tvungen borgerpligt, designet til at skaffe soldater til et givent lands hær, når typer som Donald Trump og deres 300.000 nærmeste undersåtter kigger forbi[1].

Værnepligt, forskellige stederredigér

Danmarkredigér

Værnepligten i Danmark er indført med Grundloven, og gælder i ligestillingens navn kun for mænd. Før Grundloven blev indført (dvs.1849 før efter kristus), havde alle i landet heller ingen rettigheder, og kunne bare tvangsudskrives af adelen, der selv blev tvangsudskrevet af Kongen[2].

USAredigér

Amerikanernes Forenede Nordstater mfl. har ikke tradition for at bruge andet end frivillige, lønnede soldater. Undtagen i perioder med krig - dér indføres værnepligten længe nok til at få tyndet ud i tyendet.

Israelredigér

Alle har værnepligt. Mænd, kvinder, heste, grise, køer og får. Alle - undtagen de ultraortodokse jøder, der beder hele dagen.

Christianiaredigér

I København ligger der et beskidt slumkvarter, der udelukkende består af pacifister. Disse fredelige mennesker, der aldrig gør nogen ondt, har alle sammen værnepligt fra 12-årsalderen, og retter det specifikt mod politiet.

Noterredigér

  1. Årsagen til at alle med værnepligt i Danmark ikke blev indkaldt op til 9. April 1945 er netop tyskens antal: de var ikke 300.000, men kun 40.000.
  2. Berømt undtagelse: Anno 1658 nægtede adelen at komme - det er derfor vi mistede Skånelandene, og slet ikke at Frederik 3. valgte at erklære krig mod Nordeuropas stærkeste magt, der oven i købet blev støttet af andre bøller. Overhovedet ikke derfor.