FANDOM

Plagionotusdetritus

Her ses en af de mindre unger, som urskovshvepsebukken får hundreder af i store kuld, hele sommeren igennem. Eksperter har regnet ud, at der er brugt 350 kilo råt menneske kød til at opfodre hver eneste fuldvoksne bille

Urskovshvepsebukken (latin: plagionotus detritus), som ellers blev anset for at være stendød uddød i Danmark, er nu fundet, ivrigt kopulerende, i en stor, halvrådden væltet eg i Jægersborg Dyrehave. Arten blev i sin tid indfanget og udryddet herhjemme under en række hemmelige naturlige natlige pogromer "sanitets-operationer", og man har - indtil i onsdags - ellers ikke set den i nærheden af rigsgrænserne i over 142 år, tre måneder og fem dage.

Urskovshvepsebukkens plads i økosystemetredigér

Da en voksen urskovshvepsebuk kan blive op mod halvanden meter i kropslængde, og da den samtidig har en rasende umættelig appetit frisk, råt kød, så gjorde kæmpeinsektets i øvrigt hjernedøde adfærd den heldigvis til et let mål, da menneskeheden omsider fik opfundet krudtet og kunne plaffe blykugler igennem deres sort-gule panser af kitin.

Indtil hvepsebukken fik smag for mennesker i vikingetiden, havde de store insekter levet i fred og samdrægtighed med aberne og de øvrige hominider. I de knap 600 år, der gik fra starten på det store ædegilde i 1066 og frem til frokostbuffétslaget ved Hamborg i 1612 - hvor urskovshvepsebukkene led et stort nederlag - blev menneskeheden decimeret med over 70 procent. Da urskovshvepsebukkene ud over kød også spiser cellulose, herunder papir, så er samtlige samtidsfortællinger fra denne tid desværre også gået tabt.