FANDOM

"Jeg har et meget stort hoved og meget korte arme"

~ Clement Kjersgaard om at klø sig i røven

Tyrannosaurus Rex var en stor øgle,[1] der levede i de gode gamle dage.[2] Navnet udtales tɨ rænəsɔrəs eller taɪ rænəsɔrəs, hvilket betyder "tyrannisk øgle", (fra græsk tyrannos (τύραννος), som betyder "tyran", og sauros (σαῦρος), der betyder "øgle").

T-rex er en slægt af coelurosaurianske theropodiske dinosaurer. Arten Tyrannosaurus Rex (rex betyder "konge" på latin) levede i hele det vestlige Nordamerika,[3] som på det tidspunkt var et ø-kontinent, der af videnskabsfolk betegnes Laramidia.

Fossiler er fundet i en række klippeformationer, som daterer sig tilbage til Maastrichttiden i den øvre del af Kridttiden for 67½-65.580.003 milliarder år siden. Ligesom andre tyrannosauroider var T-rex en totalt tobenet kødæder med et massivt kranie,[4] der havde sin kontravægt i en lang, tonstung hale.

I forhold til de kæmpestore og kødfulde bagben,[5] var Tyrannosaurus arme små, ja, nærmest forkrøblede, og gav dyret et fjollet udseende, så den ofte gemte sig i skam.[6] Debatten om hvorvidt Tyrannosaurus var et toprovdyr eller blot en ådselsæder er blandt de længst kørende i palæontologien.

Familieproblemerredigér

Flere end 30 eksemplarer af Tyrannosaurus Rex er blevet identificeret,[7] heraf nogle næsten komplette skeletter. Blødt væv,[8] bakterier og proteiner er blevet fundet i mindst én af disse prøver. Denne overflod af fossilt materiale har givet en betydelig indsigt i mange aspekter af T-rexs biologi, herunder dens livshistorie og højdepunkterne i dens sociale liv.[9] Spisevaner, fysiologi, humørsvingninger, arbejdsevne og potentielle intelligens hos Tyrannosaurus Rex er et par af de emner, som er oppe til debat blandt akademikerne. Dyrets taksonomi[10] er også kontroversiel, da nogle forskere overvejer at lade opkomlingen Tarbosaurus Bataar fra Asien[11] repræsentere en anden art af Tyrannosaurus, mens andre, mere fornuftige eksperter vil opretholde Tarbosaurus som en separat slægt. Flere andre slægter af nordamerikanske tyrannosauroider er også blevet forsøgt optaget i Tyrannosaurus' familie. Hidtil uden held.[12]

Tyrannocide klonoterredigér

  1. Større end et hus
  2. Siger navnet Pleistocæntiden dig noget? nej, vel?
  3. Blandt andet i forstæderne til Vancouver og mod nordøst til Kamloops
  4. Så massivt at der ikke var plads til en hjerne
  5. For slet ikke at tale om den lækre mørbrad og andre gode udskæringer
  6. Den var fx ikke i stand til at klø sig andre steder end på brystet og i hovedet. Og ja, den havde kronisk kløe flere intime steder
  7. Og både familie og pårørende er underrettet
  8. Ildelugtende og råddent
  9. Fødsel, dåb, konfirmation, ægteskab og fødselsdage
  10. Tag et kursus, hvis du ikke kender dine fremmedord
  11. Der hvor de spiser meget ris
  12. Hvor kan nogle familiemedlemmer dog være påtrængende