FANDOM

Trold
Troglodytarum
Trold 3

Et billede af en trold efter farvepatronen blev opfundet.
Videnskabelig klassifikation
rige: Bornholm og oppe i Norge
række: Vides ikke
klasse: Vides ikke
orden: Uorden
underorden: Ja
Familie: Nordmand
Slægt: Kræ
Art: Nisse

"Tre hvide dueer flyver til deeeg..."

~ Jodle Birger om trolden på billedet til højre

"Nid natas! Red re rof edevleh nuk né!"

~ Trolden på billedet til højre om Jodle Birgers matematiske færdigheder

En trold (bagfra, dlort) er et højest mærkværdigt dyr som siden tidernes morgen har terroriseret i Norge og på Bornholm fra skumringstid til dæmringstid.

Rooney-shrek

Mange forveksler mennesker med trolde, hvilket er en fejl! Trolde findes bare i mange afskygninger.

Shreck

Mange forveksler trolde med mennesker, hvilket er en fejl! Mennesker findes bare i mange afskygninger.

Mange har spekuleret i, om trold i virkeligheden blot er grimme fabeldyr, men det er endnu ikke lykkedes forskere fra Kasakhstan at kunne dokumentere dette. Og eftersom en norsk skovhugger i år 1031 skrev en saga om en trold han lige havde mødt, kan det ikke afvises, at disse trolde rent faktisk findes. For det var en helvedes god og velskreven saga, som umuligt kunne være fiktion.

Trolde i litteraturenredigér

Lige siden indførelsen af børnebøgerne, har troldene haft en eller anden dominans over de stakkels børns virkelighedsopfattelse, og i særdeleshed i de mareridt som de måtte døjes med, efter at mor eller far[1] har læst op for de sagesløse børn om:

  • De tre bukke Bruse og trolden under broen.
  • Ylle, Dylle, Dolle - i Halfdan Rasmussens ABC.
  • I bunkevis af andre bøger, hvor trolde hjemsøger og æder sovende børn.
  • "Oppe i Norge, der boede tre trolde..."

De trolde som ikke hjemsøger børnene i deres drømme, sidder selvfølgelig på lur inde i deres skabe, eller ligger under deres senge. Sådan er det bare, både i litteraturen og i virkeligheden!
Ubekendt for langt de fleste statistikere, så forsvinder der ca. 4.000 børn årligt i Danmark som følge af uopklarede troldeangreb.

Trolde i samfundetredigér

De mest kendte og veldokumenterede forekomster af trolde i Danmark, findes på Bornholm, hvor der er en fyr ved navn "Krølle-Bølle", der adskillige gange er set rejse med Bornholmergrisen til Rønne.

Moderne troldeforskning har afkræftet flere af hinanden uafhængige teorier, der indikerer at Krølle-fyren skulle være opfundet til lejligheden, og i dag ligger det således fast at:

  1. Krølle-Bølle er ikke en fiktiv trold, opfundet af turist-industrien til lejligheden.
  2. Krølle-Bølle har ikke været tjenstegørende ved Bornholms Værn.
  3. Krølle-Bølle er ikke navnet på en af de mindst vellykkede is i historien.
  4. Krølle-Bølle virkelig, og bliver hyppigst set antruffet i Gudhjems snørklede gader, efter indtagelsen af større mængder sild og dertilhørende Snaps.

Sådan er virkeligheden bare indrettet! Find dig i det, eller forlad den omgående!

Berømte Trolderedigér

  • Troldepus, er berømt i Nobel Pris-kredse for sit litterære livsværk om sig selv.
  • Trolderik, havde stor succes med sit talkshow, men faldt til en pædofilianklage.
  • Trolderi, en trio af entertainere som morer folk ved at tale fjollet.
  • Snøfte Trold, plejebror til Superstjernen Quark.
  • Troldemor, plejemor til Superstjernen Quark.
  • Troldefar, nemesis til Superstjernen Quark.
  • Bedstefar Trold, kemiker - pga. racisme har han aldrig fået international anerkendelse.
  • Carl-Mar Møller, er personlig coach for trolde med nedsat hårvækst.

Troldenoterredigér

  1. I bedste mening naturligvis.