FANDOM

Toupe

Nej, man bliver ikke nødvendigvis pænere af at bruge toupé.

En toupé (da. "snyde hår") er en paryk som gamle mænd og kvinder tager på deres hovede, såfremt de ikke ønsker at blotte deres isse i sollys eller i overskyet vejr.

Oprindelseredigér

Toupeen blev første gang benyttet i 2. Mosesbog hvor Jesus besøgete en fattig handelsmand som lå i vejkanten[1] mellem Jerusalem og Beirut. Her spurgte Jesus manden, hvad han dog bestilte der i vejgrøften, og hvorfor han dog stank som en hund. Handelsmanden i vejgrøften kiggede derefter på Jesus, og svarede "min kone er en sindsyg kælling - hun har tabt sit hår". Jesus havde derefter rullet øjne af manden, men gav ham alligevel en luns af sine egne kønshår som kompensation med ordene: "Dette er Jesu pikhår" - og manden i vejkanten svarede "tak".

Selvom historien ikke gør en meget klogere på sandheden, så er den ægte nok - ligesom alt andet i Biblen[2]

Anvendelseredigér

En toupe skal placeres på den øverste skal på et menneskes hoved for at opnå maximal effekt. Ingen ved 100% hvorfor det er nødvendigt at gå med toupe, men Red Barnet skønner, at det har noget at gøre med masseødelæggelsesvåben fra Somalia.

En mere veldokumenteret teori, er teorien om menneske hannernes parringskald på ligesindede menneske hunner. For når hannen er i brunst, så tiltrækker en skallet isse ikke hunnerne - og det kan derfor være svært at videreføre ens afkom uden seksuel omgang når hunnen ikke deltager. Det er derfor at mange sindsyge voldtægtsforbrydere ofte bærer toupe, da de i forvejen har en skallet isse.

Prisredigér

En toupé, der anvendes hver dag i alle døgnets vågne timer, har en gennemsnitlig holdbarhed på 9-12 måneder, da toupéen i forhold til helparykken ikke slides på de kritiske punkter, som er sider og nakke. Generelt ligger prisen på standardtoupéer mellem 14.000 og 16.000 kr. Speciallavede toupeer ligger på grænsen mellem 30.000 og 120.000.000 kr, afhængig af hårkvalitet og toupeens placering.

Kendte med toupéredigér

Noterredigér

  1. akkurat ligesom Jens Vejmand
  2. giver det ikke mening, så er du ikke Kristen nok!