FANDOM

Totem

En moderne Totempæl, indviet til guden "General Motors".

En totempæl er en form for pæl, oftest karakteriseret ved en stabel træ-dværge med en ørn eller ugle på toppen. Totempælen stammer fra primitive indianerlignende samfund, og arbejdsløse der søger en identitet når de opdager at deres tip-tip-oldemor var 1/16 cherokee-indianer.

Historieredigér

Sidst i 1970erne forsøgte ejerne af en motorvejsgrillbar at sælge konceptet med totempæle til Larry Flint, redaktør på magasinet Hustler. Forsøget mislykkedes og indianerne flygtede til Canada hvor de under inuit-varemærket istedet forsøgte at udvikle totemkast (dette lykkedes kun at sælge til Skotland). Almindeligvis forveksler man brugen af totempæle med egentlig kultdyrkelse, men antagelsen er grundlæggende forkert: totempæle er ikke viet til ånder, men til turistbranchen.

Synonymerredigér

Blandt børn udtales ofte "to-ton-pæl" ordet , altså en pæl, der vejer to tons. Det er enten fordi, at de små børn ikke kan udtale ordet eller blot er ude på at vise, at totempælen vejer mere end en elefant, altså meget.

I udannede kredse, f.eks. der hvor Joan Ørting og Anne-Grethe Bjarup Riis færdes, er ordet totempæl synonymt med et fallossymbol, og er som sådan blot et udtryk for manglende realitetssans da de fleste totempæle laves af træstammer.