FANDOM

Her er en ordbog til politiker-vrøvl

Politikerens sludder Det polikeren mener Effekten, hvis politikeren får sin vilje
"Vi fra Enhedslisten, er et demokratisk - venstreorienteret, parti." De ønsker at omstyrte det etablerede samfund, via en såkaldt "demokratisk revolution", uden valg. Uddannelser er pisseligegyldige, da en speciallæge i hjernekirurgi, vil tjene det samme som den den bumsede teenager nede på tanken.
"Vi fra Alternativet, vil nytænke demokratiet." De ønsker - de jure - at vælgerne tages med på råd, men de facto at være topstyret, som resten af rosset. De vil kopiere den økonomiske model fra Grækenland. Den fra årene omkring 2000-2014, hvis du skulle være i tvivl.
"Vi fra Socialistisk Folkeparti, er positive overfor EU." De vil ikke sige det højt, men ca. 2014, skrev de under på, at EU skal være en superstat med kontrol over Danmark. Med mindre du er modstander af bilferier uden pas, lægehjælp når du besøger Pia Kjærsgaards hus på Kreta, eller billigere telefoni, vil det ikke påvirke dig en skid.
"Vi fra Socialdemokratiet, er leder af oppositionen." De stemmer gladeligt JA til alt hvad Venstre foreslår, alt imens de kopierer DF's retorik, for at tækkes nogle andre end deres egne vælgere. Socialdemokratiet eller Venstre er ét fedt, bortset fra fokus på skattelettelser og prostitution.
"Vi fra De Radikale, vil gerne diskutere [Indsæt Emne]." De vil egentlig gerne indføre deres politik (hvis den findes), men er så bange for folkestemningen, at de foretrækker meningsmålinger og tågesnak. Effekten afhænger 100% af meningsmålingerne fra Gallup.
"Vi fra Dansk Folkeparti, vil gerne sige, at DANSKERNE har stemt!" De afviser totalt validiteten af holdninger, fra borgere, der ikke var over 18 år i 1999, stemte NEJ til Euroen, har dansk blod 6 generationer tilbage på begge sider, har et danskklingende efternavn, stemmer DF og som er aktivt medlem af Folkekirken (men statistisk går mindre i kirke end resten af vælgerne). Bare læs"Mein Kampf"...
"Vi fra Venstre[1], vil gerne hjælpe det trængte landbrug." De vil skære i de offentlige udgifter, samtidig med at landbruget skal have stats- og EU-støtte. Medmindre du er fattig, vil det ikke have nogen effekt.
"Vi fra Det Konservative Folkeparti, vil støtte boligejerne." De vil have skattelettelser og øge de offentlige udgifter til Forsvaret og Politiet. Det vil ikke have nogen effekt, da de alligevel snart ryger ud af Folketinget.
"Vi fra Liberal Alliance, vil sænke de offentlige udgifter." De vil have skattelettelser, og kun helst til de rigeste. Som vælger, vil du føle dig godt og grundigt pisset på: de vil afvikle størstedelen af velfærdsstaten, herunder offentlig sygesikring, og uddannelse efter 9. klasse - til gengæld har de i praksis vist, at de offentlige udgifter skal forøges, så længe det drejer sig om fradrag for au pair-piger og tilskud til privatskoler.

Noterredigér

  1. Normalt ville De Konservative være her, men Søren Pape Poulsen flyttede personligt partiet til højre for venstre.