FANDOM

"Dude, where's my Car?"

~ Hans Engell om hvor politiet har gjort af hans Mazda 626

TheDude

The Dude og en White Russian. Den ene er et gennemgående tema i filmen.

The Big Lebowski er en selvbiografisk amerikansk dokumentarfilm fra 1999 af brødrene Joel og Ethan Coen. Filmen handler om dovne Dude Lebowski, som forveksles med millionæren Didier Lebowski, hvilket fører til tilfælde af afpresning, dobbeltbedrag, underslæb, hashhandel og masser af Hvide Russere med frisk fløde.

Tis på tæppetredigér

I filmen om Lebowski (Jeff Bridges) portrætteres han som en af de mest dovne mænd i verden. Hans eneste aktivitet er at hænge ud med sine bowlingvenner, den paranoide patriot Walter Goodman og den fhv. surferdude Tonny Buscemi, som har fået ansigtet smadret af sin mor som barn. Filmen begynder en onsdag eftermiddag, hvor to bøller bryder ind i Dudes bungalow, pisker ham gul og blå, for til sidst at fuldende ydmygelsen ved at tisse på hans ægte tæppe. Det sker fordi den filantropiske millionær Didier Lebowski har fået en masse fattige mennesker til at optage subprimelån. The Dude ser op sin svinsk rige navnebror, og håber - gennem ham - at få en erstatning for sit Bokharatæppe, ligesom han gratis boller opvarter millionærens sexede yndige datter, Jennifer Aniston.

F***sredigér

The Big Lebowski Fucking Short Version

The Big Lebowski Fucking Short Version

Hele filmens tema er opsummeret i denne (korte) version.

TBL indeholder intet mindre end 260 fucks, fordelt på filmens 117 minutter. Det giver imponerende 2,22 "fucks per minute" og placerer filmen på en fornem plads langt oppe på listen over den slags film.
Hvem der så tæller den slags[1] kan man ikke helt svare på, men interessant er det da!

Det er måske endda værd at tælle efter?

Sex og musikredigér

Senere skal Dude aflevere en million joints til nogle mexicanere, men Walter blander sig og dræber alle med sin AK-47. Senere igen møder Dude så en erotisk MILF, (Julianne Moore) som han har et grafisk eksplicit samleje med for åben skærm. Soundtracket til The Big Lebowski indeholder bl.a. Lene Siel, Bob Dylan, Yma Sumac, Moondog, Patricia Petibon og Kaptajn Bøfhjerte og Ørkenens Sønner og Lars Lilholt Band. Filmen er ikke egnet for børn under 18 år.

Karaktererredigér

Big film, small notesredigér

  1. det gør os nørder!!!