FANDOM

BeachBeach
Strandløve1

Stranddrenge anno 1961

Strandløve2

Stranddrenge anno 2011

The Beach Boys er stadig et amerikansk boyband som i 5-6 årtier har spillet glade popnumre om strande, Californien, piger og andre interessante ting for drenge i 20'erne. I andledning af deres 50 års jubilæum i 2011, har Spademanns Leksikon valgt at oprette en artikel, kun til ære for dem.

The Beach Boys slog iøvrigt for alvor igennem med sangen Bomb bomb bomb Iran (læs mere senere, eller hør sangen under Hits).

Livshistorieredigér

The Beach Boys nævnes for første gang i et dameblad fra Nevada i 1961. Der var således indsat en stille annonce af en håndfuld lokale fyre, som tilbød musik til gengæld for alkohol, sex og narko. Den dag i dag lyder det måske som en ganske useriøs annonce, men dengang i 1960'erne virkede denne slags annoncer, og The Beach Boys blev hyret af en række store oliemagnater fra Texas, til at spille til deres døtres 16-års fødselsdage og andre strandfester i Beverly Hills, Los Angeles.

Langsomt voksede denne drengegruppe sig mere og mere magtfuld, og pludselig fik de den specielle ære, at spille til selveste præsident Lyndon Johnsons polterabend hvorefter de kom i national søgelys. Ikke mindst p.g.a. den vilde fest med Mr. Johnson som inkluderede bordel-besøg, afbrænding af negere LSD og, naturligvis, Beach Boys musik på bunden af Grand Canyon. Men de kom især i nationalt - og senere internationalt - søgelys, da de udgav sangen "Bomb bomb bomb, bomb bomb Iran". En titel som Iran selvsagt ikke var særlig begejstrede for, og da USA på daværende tidspunkt havde travlt med at lave atomkraft og at sende Neil Armstrong til månen og bekæmpe hippier, havde de ikke tid til en konflikt med Iran. Derfor blev sangtitlen ændret. Men alt dette resulterede i bred opmærksomhed til The Beach Boys som den dag i dag stadig synger højt på det.

Hitsredigér

Største landeplager
Beach Boys - I Get Around

<youtube width=300 height=250>5WP2exZurfc&feature=related</youtube>

Rejsesangen som er tilegnet Silvio Berlusconis damebesøg
Beach Boys - California Dreaming
Nationalsangen i Californien
Beach Boys - Barbara Ann
The Who - Barbara Ann

The Who - Barbara Ann

Ændrede titel da "Bomb bomb bomb, bomb bomb Iran" ifølge CIA var politisk ukorrekt
Beach Boys - Good Vibrations

<youtube width=300 height=250>TCeD_6Y3GQc&feature=related</youtube>

Sangen om Brian Wilson søster

Årtier med Beach Boysredigér