FANDOM

En Tesalon er te-drikkernes svar på en café. Hvis man er te-drikker og bevæger sig ind på en café, kan man med 100% garanti se på menukortet, at de også serverer te. Men bestiller man det, får man sig et chok: teen serveres i et højt, skoldhedt glas uden mulighed for at få tilføjet sukker, mælk eller citron. Når glasset langt om længe er køligt nok til at man faktisk kan holde på det, er teen til gengæld så lunken, at den i praksis er udrikkelig. Men tesaloner er specialiseret i netop te, så derfor:

Indenfor i en tesalonredigér

Når man bevæger sig ind i en tesalon, har man som udgangspunkt sat sig selv tilbage til ca. år 1900 - uanset hvilket land salonen så er inspireret fra - og det forventes at man ikke har travlt. Ægte tedrikning tager tid, så derfor skal man ikke regne med at man kan spille popsmart og sige "jeg skal have den To Go" som visse personager gør med kaffe. Næ, man sætter sig i de ofte meget bløde, klassiske lænestole, nyder at se en kniblingsdug istedet for caféernes vanlige Ikea-møbler og sludrer stilfærdigt om de klassiske malerier af landskaber og sejlskibe der hænger på væggene. Man slapper af, lader Facebook være Facebook, og bestiller en kande engelsk, sort te, i den tro at man nu får serveret en tepotte af porcelæn, en pæn kop, en lille sukkerskål, en kande mælk og nogle skiver citron.

Man glor noget skuffet, da der 10 min senere serveres et højt, skoldhedt glas uden mulighed for at få tilføjet sukker, mælk eller citron, fuldstændig som på Starbucks 3 gader væk.

Det man burde have bestilt, erredigér

  • Den helt store, engelske anretning til 200 kr.
  • Eller nummeret til en taxi.