FANDOM

Teaterskole

Fra Det Kongelige Teaters opsætning af DR-successen "1864".

Teaterskole er et sted man søger ind, hvis man har urealistiske forventninger til livet, virkelighedsfjerne forestillinger om egne evner[1] og sidst men ikke mindst, et 4-ciffret beløb at betale, for at få lov til at gå til optagelsesprøve.

Teaterskolerne i Danmarkredigér

I skrivende stund[2] har vi 3 statsejede teaterskoler i Danmark, til trods for, at kun 2% af dimmitenderne kan leve af det[3]. Der tales sjældent, eller aldrig, om at nedlægge én eller flere af dem, til trods for, at f.eks. Københavns Universitet jævnligt får trusler om, at studier skal tvangslukkes, hvis under 95% af dimmitenderne får arbejde indenfor eget fag.

Undervisningenredigér

Det er strategisk velovervejet, at de statslige skoler ligger i Århus, Odense og København, da det netop er i storbyerne, at folk gør mest ud af, at lade som om de er en anden person, end den man i virkeligheden er. Netop pga. dette, kredser fagene også om følgende:

Kostumevalg

Faget handler om, at vælge rette kostume til rette rolle. F.eks. ventes det, at rollen som "Undercover-Strisser" fordrer falsk overskæg, cowboy-bukser og en jakke der ikke kan lukkes. Statistisk dumper næsten alle hipstere dette fag, da de konsekvent vil skille sig ud.

Rollematch

Altså hvordan man bør tilsidesætte egne ambitioner, for at skuespillerne passer til rollerne. Til dato har ingen bestået dette fag, efter 2-300 års skuespiltradition i Danmark[4]

Fremtoning

Dvs. hvordan kroppen bruges, til at fremvise rollen. Traditionelt har elever med lavt- eller intet talent, bevidst dumpet dette fag, da de tror at faget handler om at stå i centrum af en forestilling, og stjæle billedet.

Mumlen

Alle danske skuespillere, født efter 1990, har mumlet så meget på tv, at man må formode at det er et af hovedfagene på teaterskolerne.

Noterredigér

  1. Se også: Dunning-Kruger-effekten.
  2. Dvs. et ubestemt tidspunkt efter 1901.
  3. Naturligvis ikke medregnet Tammi Øst.
  4. Det er f.eks. årsagen til, at rollen som kaukasisk/hvide Hermione i Harry Potter, i New York blev spillet af en neger.