FANDOM

Taxi (græsk: τάξιςtáxis) er et låneord, som vi fik i bytte for noget bacon fra England, som en del af Marshall-hjælpen efter anden verdenskrig. På dansk blev ordet i foråret 1952 introduceret som en moderne erstatning for det håbløst gammeldags "hyrevogn", der i sin tid selv havde afløst det endnu ældre "hestedrosche". Princippet i alle disse befordringsmidler var dog det samme: Mod en klækkelig betaling fragtede droschen, hyrevognen eller taxien kunden fra destination A til destination B. Vi skal ikke her komme ind på diverse organisationsformer eller andre specifikke data om disse køretøjer, da de alle er blevet overflødige og er gået i glemmebogen.

Moderne transportredigér

Nu om dage varetages al trafik i de større byzoner af kunstig intelligens, som styrer en sværm af semi-autonome selvkørende fartøjer. Disse droner har totalt overtaget de funktioner, der tidligere blev opfyldt af biler, busser, metro, sporvogne, S-tog og taxier. Dette system er vitalt for et velfungerende samfund, og derfor er det gratis at benytte for alle (hvilket også letter politiets overvågning af alle mistænkte individer.