FANDOM

Taxa1

Her ses Anders W. Berthelsen i rollen som René der er ludoman, følelsesmæssigt afstumpet, far til Mike's barn, stofmisbruger, narkokurér og - ligesom alle andre roller i serien - ryger.

TAXA var en tv-serie der blev vist i perioden 1997-1999, 2000-2002, 2003-2005, 2006-2008, 2009-2011, 2012-2014, samt igen fra 2015-???. Serien var oprindeligt tænkt som en dramaserie hvor man følger en række mennesker tilknyttet den fiktive taxa-central Krone-Taxa, og de problemer og indbyrdes oplevelser som de forskellige figurer blev ramt af, men endte som én lang reklamefilm for tobaksfabrikanten "House of Prince".

Under påskud af at ville vise "den virkelige verden", lod instruktøren derfor samtlige skuespillere ryge konstant, og uden at det nødvendigvis gav mening for rolle-, handling- eller blot scene. Et (af mange) gensyn med serien, byder derfor på en klipning som følger: To personer snakker på Taxa-centralen, den ene står med én eller flere tændte smøger i mundvigen. Derpå et nærbillede af den anden - gerne Leif Sylvester - der tænder en smøg. Så et nærbillede af den første der taler, medens røg pustes ud. Så følger endnu et nærbillede af smøgen Leif Sylvester der suger kraftigt, og tilryger hele lokalet. Nu klippes der over til en tredje person uden funktion i scenen - vedkommende tænder en smøg, og meget gerne stående i en olie- eller benzinpøl i centralens værksted. Så klippes der tilbage til første person der snakker videre, hvorefter Leif Sylvester ryger uden at svare. Til sidst kommer en fjerde person ind, med en tændt smøg i hånden, beder om en smøg og slukker den vedkommende allerede havde i hånden fra de gange scenen var taget om.