FANDOM

Tavse Tipper Thomsen (18. oktober 1922 - 21. januar 2007) var fast klummeskribent på Tipsbladet og tipper. Gennem sit forfatterskab har han været en inspirerende og underholdende faktor i dansk sportshistorie.

TavseTipperThomsen

Den tavse tipper foran sit elskede kolonihavehus på Amager.

Liv og dødredigér

Tavse Tipper Thomsens liv og død kan overordnet inddeles i følgende faser:

Tidligt livredigér

Thomsen blev født den 18. oktober 1922 i Viborg, og gik i folkeskole i Rødding. Efter endt skolegang, kom han i mesterlære som maler, og gennemførte sin svendeprøve med udmærkelse i 1944.
Der findes ingen registreringer af, hvorvidt at Tavse Tipper Thomsen har deltaget i illegale aktiviteter under 2. verdenskrig, men ved flere lejligheder har han nævnt knapheden under krigen, og specielt den dårlige kvalitet af kaffe-erstatningerne.

I 1939 møder han sin udkårne, og de bliver gift i Rødding kirke[1]. Kort efter krigen flytter de til Nørrebro i en lejlighed. Hans kone bliver altid omtalt som "Lillemor".

Senere livredigér

I 1982 må Thomsen trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet, da han bliver tilkendt førtidspension. Han tilbringer sit otium dels i lejligheden på Nørrebro, og dels i sit kolonihavehus på Amager.

Begge steder holder han af de gode frokoster med øl og snaps[2], og med at følge med i fodbold fra hele verden.

Thomsen er en passioneret tipper, der sværger til systemet "R 6-4-72". Han bryder sig ikke om håndbold, og han afskyr Lotto. Dette forsømmer han ikke mange lejligheder til at skrive om, i sine mange klummer i "Tipsbladet".

Dødredigér

Thomsen døde den 21. januar 2007 efter indtagelsen af en frokost.
Som altid efter indtagelsen af snaps, øl og dertil hørende sild, skulle den tavse tipper lige lægge sig og tage en rask lille lur. Desværre vågnede han aldrig igen, men sov stille ind i en alder af 86 år. Han efterlod sig enkefru Thomsen og et kolonihavehus på Amager.

Karriere på Tipsbladetredigér

Tavse Tipper Thomsen meldte sig som skribent på Tipsbladet i blad nr. 51 (december) 1982, og han fortsatte frem til sin frivillige egenpensionering i begyndelsen af juni 2005. Sidste klumme var således den 25. maj, hvor han trak sig tilbage med [denne] hilsen til Svenskere, venner og Barsebäck.

Mange af hans faste skriverier skete i straten fra "Café Den kolde røv" på Nørrebro, og senere og i øget grad fra kolonihaven på Amager, hvor Thomsen og Lillemor tilbragte langt det meste af tiden fra april til slutningen af september.

Mange af hans artikler blev først afleveret tæt på deadline, og det morsomme, velskrevne og ofte lidt kontroversielle indhold, har tit overrasket både chef-redaktøren og læserne. Det var en fast bestanddel af hans forfatterskab at anvende ordet "Thi", og på den vis koblede han elegant den historiske udvikling i "fodbold-danmark".
I det hele taget elskede han fodbold, men har altid haft et mere platonisk forhold til andre sportsgrene, som eksempelvis håndbold, overfor hvilken Tavse Tipper Thomsen har udvist en vis foragt.

30px-Cquote1 svg Jeg har endnu ikke set en hel håndboldkamp fra kvindernes VM ovre i Russeland.
Men jeg skal nok gøre det i weekenden, thi jeg kan forstå, at kampene mærkeligt nok samler et publikum på over én million pr. kamp
30px-Cquote2 svg
Thomsen om Håndbold

Omgangskredsredigér

Holger Hjulben, Smeden

Noterredigér

  1. Kilde mangler
  2. Og tiderne mellem frokosterne, der bliver brugt med kaffe og snaps.