FANDOM

Tandlæge

Tandlæge igang med hovedretten.

"We haf ways zu make you talk, Dänisches Schwanzstücker!"

~ Dick Cheney om waterboarding

En tandlæge (også kendt under betegnelsen bartskærer eller patolog) er en torturudøver, som gør brug af de ældgamle torturmetoder, der er blevet overleveret til os fra de gode gamle dage. Middelalderens torturkældre lagde grunden, men Hitlers kz-lejre og senere Bush-regeringen fik raffineret metoderne i en grad, så man i dag kan slå folk ihjel, helt uden at de kommer til skade.[1]

Efter 2. Verdenskrig var der et stort overskud af kvindelige torturbødler fra kz-lejrene. Da amerikanerne dengang var hvide mennesker med kaukasiske træk og lyseblå øjne under det korngule strithår,[2] troede de - selvfølgelig - ikke, at kvinder kunne være onde, så de lod alle de kvindelige torturbødler slippe fri og gå deres vej.[3] Da forholdene i Tyskland lige efter krigen var horrible, pakkede de fleste kvindelige torturbødler deres jordemodertasker og tog toget til Flensborg, hvorfra de blev smuglet ind i Danmark og videre ind på tandlægehøjskolerne i Århus og København.[4] Med hjælp fra ærkeskurken Eric Schon fik de så falske papirer, men alle kvinderne var overbeviste germanere og racister, så de beholdt deres efternavne, stolte som de var. Af samme grund havde de kvindelige tandlæger i skoletandplejen tyske efternavne såsom Braun, Goebbels, Grausam, Schindler, Schwalbe, Wasserbrett, Wolff og Donald Rumsfeld[5] indtil langt op i 70'erne.[6]

Ekstra: Jensen og negerenredigér

Begrebet tandlæge stammer helt tilbage fra det gamle Asien, ca. 440 år. f.Kr. hvor Zarathustra Jensen skulle have overfaldet en neger og efterfølgende bidt denne i hans højre hånd ved hjælp af sine tænder.
Dette overfald havde dog fatale følger, ikke mindst for negeren, men også for Jensen selv, da en af hans tænder sad fast i negerens hånd, indtil negeren fik den fjernet hos lægen.[7] (Trykket på biddet[8] kendes endnu ikke helt præcist) Siden da har man logisk nok altid kaldt det en tandlæge.[9]

Intermezzo: Odontologiske noterredigér

  1. Og - selvfølgelig - ledsaget af ubeskriveligt grusomme smerter
  2. De var lige kommet fra pløjemarkerne hjemme i Minnesota, Wisconsin og Illinois
  3. Der var jo lige så mange dame-jøder, som der var mande-jøder, så selvfølgelig var man nødt til at anvende kvindelige torturbødler også - til mændene!
  4. Herfra blev de så udklækket og udsluset til de danske folkeskolers børnetandklinikker
  5. Den mand sad på 85 procent af markedet for amalgam og lattergas
  6. Skaderne på skolebørnenes tænder var katastrofal, men værre var det, at flere generationer af danskere havde fået tandlægeskræk
  7. Hånden altså. Tanden skulle jo reddes!
  8. Måles i Newton
  9. Men kun når en neger blev bidt