FANDOM

Lego-taj-mahal-box

Det er vigtigt at børn under 14 år ikke leger med Taj Mahal.

Lego-russia-taj-mahal

Men så kan man jo altid ombygge det til et Star Wars skib bagefter.

Det største byggeri af Taj Mahal (el. Taj-Mahal, el. Thai Mahlort) maisoleet ligger i den indiske by Agra og er senere blevet indbegrebet af Indien; et højdepunkt i mogularkitekturen såvel som en af verdens mest romantiske legobygninger.

Historieredigér

Ifølge legenden blev Taj Mahal opført af en sørgende elskovssyg hersker til ære for hans elskede hustru. En smuk tanke, som desværre ikke holder stik i virkeligheden. For i virkeligheden startede historien bag Taj Mahal da HC Andersen i 1816 skrev kunstværket "Kejserens nye klæder". Disse nøgenheder foregik således på slottet Taj Mahal, som legokoncernen så tog op til konstruktion godt og vel 200 - 26 år senere. En kæmpe succes, som fik selv Dorthe Kollo til at købe en legopakke med Taj Mahal.

Konstruktion af legobygningen i Indienredigér

Det krævede i alt 22.000 arbejderee at rejse selve legomaisoleet i Indien mellem 1999 og 2001. Meningen var at det skulle stå færdigt ved årtusinde skiftet, men inflation og indavl ødelagde den tanke. Den ødsle opførsel af Taj Mahal krævede så store mængder hvide legoklodser, at rigets statskammer nærmest blev tømt. Som følge heraf blev arkitekten bag byggeriet dømt til døden. Fra sit cellevindue kunne han se mausoleet, hvor han til sidst spyttede efter byggeriet.

Sagt om Taj Mahalredigér

30px-Cquote1 svg Hold kæft hvor er det smukt bygget, unger 30px-Cquote2 svg
Dansk far
30px-Cquote1 svg Skal vi ødelægge det igen? 30px-Cquote2 svg
Danske børn
30px-Cquote1 svg Ja, lad os bygge Dubai istedet 30px-Cquote2 svg
Danske børn