FANDOM

T-34 eller i daglig tale skrot-bunken, er en tank produceret i de sovjetiske arbejdslejre, Gulag. Tanken viste sig at spille en vigtig rolle i den tysk-sovjetiske krig under 2. verdenskrig. Den viste sig nemlig at være særdeles solid, og så var den ekstrem hurtig at producere for de sovjetiske slavearbejt[dere. Det var således hurtigere for sovjet at producere en T-34'er, end det var at producere/uddanne en sovjetisk-soldat. Bare for at sætte dette i perspektiv, så bestod den sovjetiske soldateruddannelse af 2 steps/trin; 1) Holde en kæmpe vodka-fest 2) Sove rusen ud. Hvis man kender en russer, så ved man, at step 2 ikke tager særlig lang tid, så derfor er det meget imponerende, at man kunne producere T-34 så hurtigt.

Egenskaber redigér

T34 motor

T-34'erens lada-motor.

Tanken har det klassiske tank-look, dvs. et elefanthoved på en bæltedyrkrop. T-34 havde en 1,6 liter tunet lada-motor, hvilket gjorde at T-34'eren kunne opnå en tophastighed på 53 km/t. Ved økonomisk kørsel kunne T-34'er komme op på 0,8 km per liter, og da tanken var i besiddelse af en benzin-tank på lidt over 500 liter, så havde T-34'eren en rækkevidde på på omkring 400 km. Dette er nogle meget imponerende tal for en tank, men T-34'erns styrker lå også i dens gode muligheder for at bevæge sig både hurtigt og langt. Tankens kanon havde desværre ikke samme imponerende styrke. Godt nok var tanken udstyrret med en 76.2 mm kanon, hvilket kun blev overgået af den mægtige Tiger tank, men problemet med kanonen var, at den kun kunne benyttes i minus grader. Derfor havde tanken sin begrænsninger i sommerperioden.