FANDOM

"Nacht und Nebel"

~ Adolf Hitler om sine foretrukne arbejdsforhold, når der skal arbejdes udendøre parkerede biler

Taage

København, set fra Christian IV's mastekran på Holmen på en tåget dag

Tåge er, når en sky lægger sig ned i jordhøjde. Dette sker som oftest fordi skyen indeholder en aerosol af tordenregn eller tungt vand, så tyngdekraften tvinger den ned til overfladen, hvor den gør det umuligt at se en hånd for sig.
Tåge består af mange, mange bittesmå vanddråber, der er så små at overfladespændingen holder dem svævende. Når en lysstråle rammer en af disse små, svævende vanddråber, vil den blive brudt op og omdannet til regnbuefarver, som rammer alle de andre små vanddråber, for derefter at blive refrakteret ud i yderligere milliarder af små, farvede lysstråler, der så igen rammer alle de andre små, svævende vanddråber, der også befinder sig i tågeskyen, og så fremdeles. Dette kaos af krydsende lysstråler inde i tågen gør den uigennemsigtig, og fra fysiktimerne husker de fleste, at når alle farver blandes sammen, får man hvidt lys ud af det. Derfor er tåge en hvidgrå og helt igennem uigennemskuelig farve.

Tågedråberredigér

Størrelsen de individuelle vanddråber i tåge varierer fra én mikron til 17 tusindedele af en mikron, hvilket er cirka mellem en hundrededel og en ellevehundrededel af en normal regndråbe. Morsomt nok findes der alligevel mere vand i en sky imellem de enkelte dråber end der findes i dråberne selv.