FANDOM

Sunday

Ikke-påskens ikke-gudstjeneste i Østre Bogense, 2015.

"De der kættere gider jeg slet ikke!"

~ Ateist om ateister.

"I lige måde, hedning."

~ Ateist om ovenstående ateisme.

The Sunday Assembly (dansk: Soldags-forsamlingen) er en ateistisk sekt med menigheder i mere end 15 lande[1], som holder gudstjenester komplet med prædiken, salmesang, præster, troende og hele baduljen - men kun for folk der ikke tror på Gud, for det er ikke Gud deres "gudstjenester" handler om. Forestil dig en søndag formiddag nede i kirken: alt hvad de laver dér[2] finder sted i Sunday Assembly - ordene Gud, Jesus, Almægtig og Herre er bare skiftet ud med Ateisme.

Meningen med det heleredigér

Det er at få en ægtefælle der ikke er træls, nogle børn man kan holde ud og en undulat der ikke larmer. I sammenhæng med Sunday Assembly er det dog at have et sted hvor ateister kan henvende sig, hvis de savner det kristne fællesskab, den kristne liturgi, den kristne arkitektur, det kristne verdensbillede og den kristne søgen efter noget større, men uden at behøve at tro på Gud[3].

Klubben blev oprettet i 2013, men her på det seneste er de begyndt at organisere sig så det minder om katolicismen, samtidig med at de allerede har set deres egne protestanter, der har revet sig løs og dannet frimenigheder, da der åbenbart er uenighed om ateistisk ikke-teologi.

Ateistiske konkurrenterredigér

Noterredigér

  1. Ja, bare rolig, Danmark er med.
  2. Når der altså er kunder i butikken.
  3. Rimeligt fjollet, når nu Gud har skabt dem.