FANDOM

Hans ø3

Det sortfrakkede hold fik fat i fanen.

Stratego er et brætspil der blev opfundet af Aristoteles på en af hans utallige udflugter til Egholm i 1400-tallet.

Opbygningredigér

Spillet består af en masse små lortebrikker som kradser lidt for meget, når de bliver puttet op i endetarmen. Så hvis du hedder Sidney Lee, er spillet nok en kende for uoverskueligt for dig.

Den vigtigste brik er flaget, den skal man finde. Så er der også en femstjernet general og en tre-stjernet salami. Der er også bomber med, så det er vigtigt at du ikke spiller Stratego i en lufthavn. Det kan nemt koste dig en fængselsstraf. Men heldigvis er der også rullemarier med, som kan detonere bomberne. Det lykkedes dog ikke altid.

Fifredigér

Kort og godt handler det om at få modstanderen til at føle angst på mere eller mindre bizarre måder. Et kendt eksempel er den tyske forsker Jonas Abildgaard's supertrick; "Den Gyldne Drage" af det herrens år 1190, som i al sin enkelhed går ud på, at overbevise sin modstander om at han er forfulgt af en vanvittigt gylden drage. Retorisk snilde er her en stor fordel, og vil for det meste vise sig at blive afgørende hele spillet igennem.

Reglerredigér

Strategosergent

Sergenten - en mand med et overordenligt veltrimmet overskæg, men ingen reel betydning alligevel

The rules are simple: Det handler om at slå modtanderen af vejen ved hjælp af snilde og tobaksrygning.

Alternative reglerredigér

Ud over de ret simple regler, findes der en række specielle regler. Disse omfatter almindeligvis:

Udvidede strategoregler
Regelsæt Sted
Børnehaveregler * Det er forbudt at spise brikkerne!
* Pædagogerne er dumme!
Fritterregler * Ingen bomber i forreste række
* Spejdere må ikke ta' i springet
Klubregler * Selvmord i søen forbudt
* Brikkerne må ikke kastes.
Fængselsregler * Brikkerne må ikke bruges til at smugle stoffer i.
* Brikkerne må ikke sniffes.