FANDOM

Mk

Her ser vi de to læger dr. Kristiansen og dr. Mogensen undersøge et tilfælde af storhedsvanvid

"Jeg er en helt normal person!"
~ Sidney Lee om om sit storhedsvanvid

"Jeg er en sanger!"

~ Paris Hilton om hendes galskab kort tid før hendes indlæggelse

Storhedsvanvid er en mental lidelse der kan ramme individer eller organisationer.

Den kliniske betegnelse for storhedsvanvid er "Megalomani". Det er svært usandsynligt, at du kan score nogen steder i verden, og i særdeles ikke blandt psykologistuderende, hvis du kender det ord.

Individer redigér

Individer som lider af storhedsvanvid kan man som regel kende ved at de præsenterer sig som Jesus, Napoleon eller Julius Cæsar. Dette gør det forholdsvis let at identificere dem, da vi jo ved at Napoleon og Julius Cesær er døde. Lidt sværere er det dog med Jesus, da han er forudset til at vende tilbage til os. En tommelfingerregel her er dog at tage vedkommende med i svømmehallen og se om de kan gå på vandet.

Organisationer redigér

Organisationer kan også lide af storhedsvanvid, de er lidt sværere at identificere, da de sjældent kaldes sig Jesus- eller Napoleon- organisationen. Eksempler på disse er:

  • Danske ishockey klubber som køber flere af verdens bedste spillere for quick lån på nettet.
  • Små ø-stater som vil købe resten af verdenen.
  • Det engelske landshold som proklamere de helt sikkert og uden et gram tvivl vinder næste VM, EM eller OL i fodbold.

Danmark er ikke et land, hvor vi oplever meget storhedsvanvid, fordi vi har janteloven. Dvs at hvis et individ eller en organisation fører sig det mindste frem vil vedkommende blive jordet. Lidt kedeligt men også ret praktisk. Den eneste som har en anerkendt tilladelse til lidelsen, er Carl-Mar Møller. Men han må gerne!