FANDOM

Stephens

Stephen Sommers under optagelserne til "Jeg, en slemmer-dreng".

Stephen Sommers er en USA'sk født filminstruktør der gennem en årrække lavede den ene kassesucces efter den anden, hvorefter Hollywood sagde "tak" ved at smide manden på porten, fjerne hans tilladelse til at gå rundt på Sunset Boulevard, skyde hans hund og lade konen gå på omgang blandt diverse producenter.

Historikredigér

Alle i hele den store, (h)vide verden har som minimum hørt om Stephen Sommers' film: han er nemlig kendt for at tømme Universal Pictures kælderrum for gyserfilm fra 1930'erne og 1940'erne, fylde noget moderne teknologi i skidtet, også indtjene 100 dollars i minuttet til sine chefer når filmene når biograferne.

Instruktør-fængselredigér

Uheldigvis begik manden Hollywood-fejl nr 1 for nogle år siden, da han tillod sig at lave "G.I. Joe: The Rise of Cobra" og ikke lod 95% af handlingen udspille sig i USA. Til trods for at filmen i biograferne alene indtjente 300.000.000 dollar, og på DVD/Blueray indtjente 40.000.000 dollar den første uge, blev filmen erklæret et flop, fordi amerikanere ikke kan lide at handlingen i høj grad udspillede sig i Paris (og derfor "kun" indtjente 49% af overskuddet i USA). Af årsager ingen forstår tror amerikanere nemlig, at 1 dollar indtjent i USA er mere værd på bankbogen end 4 dollar indtjent i f.eks. Kina, uanset hvor (og om) man betaler skat.

Stephen Sommers blev derfor puttet i "Director Jail" som er et fint ord for instruktører der ikke får lov at arbejde i Hollywood, og derfor har mistet deres status som "Tro Amerikaner". For at udbedre "skaden" lavede man derfor et miserablet makværk af en 2'er, der rent ud sagt ligner en fjerderangs B-film fra 1996, men som blev erklæret et øjeblikkeligt hit blot fordi at den foregår i USA.

Var det så berettiget?redigér

Hvad man mener om penge og Stephen Sommers film må man sgu' selv om, men hvis man betragter filmen ud fra Universet er svaret et rungende NEJ! Dette skyldes såmænd, at "G.I. Joe" begyndte som et amerikansk fænomen, delvis styret fra England, der efter kun 1,5 år på markedet blev smeltet sammen med den Europæisk-Kinesiske pendant "Action Force" hvorefter tegneserier-, tegnefilm- og legetøj blev skrevet om, således at "G.I. Joe" blev en international enhed der sloges med deres ligeså opdigtede fjender overalt på kloden. Bare spørgs Marvel Comics og Hasbro, det var nemlig dem der gjorde det...