FANDOM

Stege

Stege som byen ser ud, hver tirsdag hele sommeren. Derudover, er der ingen mennesker.

Stege (grundlagt før 1247) er hovedstaden på Møn, og dermed også for Bogø[1]. Stege blev oprindeligt bygget op omkring en borg, men nogen syntes at det var mere spændende at have en busholdeplads, der hvor borgen lå, så der er ingen spor efter den længere[2]. På plussiden, er der nu masser af plads foran Netto, hvor bumserne kan vælte rundt, og kaste op på turisterne.

Lidt om Stegeredigér

Økonomiredigér

Steges indbyggere lever af 4 ting: Turisme (90%), kommunalt bloktilskud (2%), kagefabrikken "Bisca" (5%) - lokalt kaldet "Kellsen", samt 3% tiggeri, blandt den øvrige del af befolkningen. Tiggerne er enten narkomaner fra København, eller kagefabrikkens personale der fyres fast hvert år i november, således at samtlige 450+ kan aflønnes som "sæsonarbejdere", selvom de som hovedregel genansættes allerede i januar-februar.

Idrætredigér

Steges fysiske faciliteter fokuseres på 3 ting:

  • En legeplads/træningsanlæg, dér hvor børnefamilierne kommer, som er 100% forbeholdt folkepensionisterne.
  • Motionsdag på Stege Skole, bestående af en 20 km løbetur - uanset klassetrin.
  • Møns Fodboldklub, der i 2016 faktisk rykkede en liga op. Fordi modstanderne udeblev.

Den Mønske Dialektredigér

For hovedartikler om Steges Omegnredigér

Noterredigér

  1. Jo, din abe - Bogø er traditionelt en del af Møn. Der er altså en grund til, at der på Bogø står en sten med ordene "Velkommen til Møn".
  2. Til gengæld er der rigeligt spor efter tiden hvor borgen lå der: der er ihvertfald masser af rustne plimsollere, dér hvor der burde være en forsyningskaj til borgen. Selvom de er af jern, og typologisk set af nyere dato, så er de så misligholdte, at de klart ligner middelalderlige skibe.
  3. Der undervises i dialekten på Vordingborg Gymnasium, men ingen mønboere har hørt den udtalt, efter 1920.