FANDOM

Statquo

Status quo for to ældre herrer, som har spillet alt - undtagen deres guitarer - op. Akkeja!

$ \mathfrak{Status Quo} $ [1] er latin og betyder "tingenes tilstand" lige nu og her. Ikke for to sekunder siden, men nu. Lige nu! Lige nu og hér! Derfor!

Etymologien bag SQredigér

Som sagt er begrebet oprindeligt deriveret fra en slags italiano'sk, og status betyder simpelthen bare status.[2] Ordet "quo" er ikke rigtig et ord, men mere en lille spørgelyd a la "hva", som fremkommer, når nogen taber underkæben i benovelse eller chok.[3] Desuden er quō ablativen af quī, som udgør de første tre bogstaver i quiche lorraine, som vistnok er en løgtærte.

Psykologien bag SQredigér

En fastfrysning af den aktuelle tingenes tilstand vil for mange mennesker synes at være en umiddelbart forstandig og ønskelig situation, hvor man kunne regne med konsistens i de etablerede hierarkier og værdier. En konstituering af en sådan status quo er flere gange blevet foreslået af de konservative og andre reaktionære kræfter. Den grundlæggende psykologi bag en sådan explicit uvilje til omvæltning og dynamik findes ofte inherænt i individerne og kulturens manglende forandringsvilje[4] og iboende xenofobi.[5]

Status quo-nødderredigér

  1. ikke at forveksle med violintrioen Star Trek StatusQuo, der gik ned med postskibet Titanic i 1912
  2. ligesom i at gøre status, når du skal ind på "gården" for at betale en dummebøde - igen
  3. kan du huske det lille udråb af forbavselse, du kom med, da du opdagede, at din rigtige far havde hugget vinduespladsen, hvorfra man kunne se direkte ind til naboens datter, når hun havde besøg af sin totalt frække lesbiske veninde?
  4. ingen her sagde ét ord om dovenskab!
  5. her hjælper kun hjernevask