FANDOM

Bonderøv Denne Artikel indeholder Saeder og Skikke fra Udkantsdanmark
Der kan forekomme Ukvemsord og ukendte Gestus, som ikke er at finde blandt gode , ordentlige Mennesker fra Hovedstaden eller fra Kontinentet

Squaredance er en slags "Vild med Dans" for indavlede bondeknolde og er en hobby i stor fremgang, specielt i Udkantsdanmark uden for København. Fænomenet er opstået i sydstaterne i USA, engang i 1800-slå-hårdt. Den nærmere oprindelse kan kort forklares ved en flok skrubforvirrede og temmelig sikkert fulde folk, der byttede rundt på diverse forskellige danse på daværende tidspunkt. På mirakuløs vis blev de enige om et navn og en fælles måde at udføre det på. Senere har man importeret det absolut mest "redneck"-agtige af livsstilen, og tilsynelandende efterladt de få tiltalende elementer af kultur tilbage i staterne.
Squaredance kom første gang til Danmark i gud-ved-hvornår, og forsvinder vel også hurtigt igen...?

Sådan gør duredigér

  • Parret er klar og korrekt klædt på.
  • Man kan få computerprogrammer, så man kan planlægge det hele hjemmefra. Hvis du har en Commodore 64.
  • Afsted det går. Køretøjet skal passe.
  • Tøjet skal også passe. Grimt er godt!
  • Sådan skal det gøres. Til højre er det bare omvendt
  • Og set oppe fra. Det er da ligetil!?
  • Musikken kan du få på LP.
  • Præmieoverrækkelsen er overstået. Nu er der afslapning.

Squaredance er inddelt i nogle enkle trin, og et eller andet sted optræder en fyr med en violin (kaldet en "caller" (årsag hertil er der INGEN der kender. Påklædningen tager udgangspunkt i den cowboy plastik vest, som man kan købe i BR. En læderhat eller ligefrem en sombreo er også god stil. Miraklet i enigheden ved oprindelsen kommer ikke til udtryk ved nutidig udførelse, hvilket resulterer i en stor forvirring hos danserne, "caller"'eren og publikum. Udførelse i beruset tilstand absolut ikke kan anbefales, men gør det sikkert er nemmere. For nærmere forklaring:

Squaredance-lingoredigér

Man skal også kunne tale det særlige "Squaredance-lingo". Det er nok i virkeligheden mere lyde, end det er egentlige ord. Den fulde liste med betydninger får du her:

Lyd Betydning Anvendelse
Yeee-haaaah Squaredance' parringskald Når man er særligt opstemt, eller man bare ikke har noget meningsfyldt at sige.
Dosey-do Dans videre Når tingene er ved at gå i stå, eller man bare ikke har noget meningsfyldt at sige.
Howdy partner Goddag Den indledende bemærkning til dansen, eller man bare ikke har noget meningsfyldt at sige.
Yippee ki yay "Jeg er hardcore" Når man gerne vil lyde som Bruce Willis, eller man bare ikke har noget meningsfyldt at sige.

Men i virkelighedenredigér

Hedder det ikke "Square dance"?redigér

Måske - men vi er pænt ligeglade![2]

Noterredigér

  1. Sandsynligvis i cowboy-skjorte
  2. Vi kunne også blive i det amerikanske; "Square" = kedeligt eller ensformigt. "Dance" = dans. Altså: "Squaredance" = en eller anden form for dans. "Square dance" = kedelig dans.