FANDOM

Spiderman2

Spiderman med Tøj

"Ich bin ein Spiderman-Tranzperson!"

~ Mel Gibson om Spiderman

Spiderman er et begreb, der benyttes af kunsthistorikere om portrætter, hvor man er næsten helt sikker på, hvem personen på portrættet er, men uden at det kan bekræftes endegyldigt af personen selv, det være sig mundtligt eller skriftligt.

Opståenredigér

"Spiderman" som begreb menes at være opstået i Tyskland i slutningen af 1600-tallet, da en stort set ukendt filosof, Friederich von Nieburg, sagde følgende om et portræt af en købmand, hvis datter han ønskede at gifte sig med: "Ein Speichbegleiterte Pflahn". Men ud over at filosoffen ikke talte særligt godt tysk [1] (han var fra den franske del af Alsace-Lorraine),[2] så læspede han også, hvilket gjorde at lyden, der kom ud, lød som følger; "Ein Schpider Mann", og siden hans assistenter ikke anede vidste præcis hvem købmanden var, var begrebet født.[3]

Spiderman er desuden i populær tale, rent faktisk et udtryk der refererer til fuldvoksne mænd fra Vesterbro, der alle har taget øksemærket og mødes hvér tirsdag aften i den halvdel af året hvor det er mest mørkt. Deres klub indebærer blandt andet at gå klædt i samme mørkeblå sparkedragt, med et bøsseagtigt tørklæde og sy mærker på deres ærmer[4]. Desuden bærer de med dolk med benskæfte i bæltet hvis de må for deres mor. Når disse individer bliver adspurgt om denne klub, siger de altid "jamen, jeg går til Spejder mand!.. hver tirsdag".

Kendte Spiderman-værkerredigér

Kendte Spejderman-mærker redigér

Spundne vævenoterredigér

  1. han led også af halitosis (dårlig ånde)
  2. Es heisst doch Elsass-Lothringen!
  3. siden kom der også en amerikansk tegneserie fra Marvel Comics ud om en figur ved samme navn
  4. Dog ikke de billige fra H&M af "Hello Kitty", da de endnu ikke har fundet en kategori dette passer ind under
  5. billedet uden hendes briller, men med trusser paryk, red.
  6. denne bog er desuden filmatiseret