FANDOM

DødensGab

Her ses en spækhugger. Forklædt som hval

Spækhuggeren (latin: Orificus orca), er en hval i familie med delfiner. Den er det mest udbredte kæledyrjorden (næst efter hunde og katte) og findes nærmest overalt, hvor der er en smule vand at boltre sig i; fra de iskolde arktiske regioner til det varme Bounty-land og videre til Udkantsdanmark. Den spiser gerne aber, beskøjter,[1] fisk, madpakker, mennesker, næbdyr, skildpadder, fugle, hajer, sæler, søkøer og andre hvaler. Spækhuggere er kendt for at angribe de fede hvaler, især marsvin, gråhvaler og blåhvaler.

Den fødte dræbermaskineredigér

Spækhuggeren har[2] skaffet sig et frygtindgydende ry, der går helt tilbage til den romerske redaktør Gayus Plincius Secundus' udgivelse af Naturalis Historia i år 77. Her beskriver Plinicus, hvordan horder af spækhuggere mavede sig op ad Via Appia og spiste alle de kristne martyrer undervejs.[3]

Dét var et flot skue![4] Den daværende pave, Beppo Grillo, udtalte i den anledning, at spækhuggere var de fødte dræbermaskiner.

Der har været talrige indrapporterede tilfælde, hvor spækhuggere har angrebet mennesker i naturen, i hjemmet, til havs og på store, offentlige pladser. Der har desuden været rigtig mange isolerede tilfælde, hvor frustrerede spækhuggere i fangenskab har angrebet og spist deres vogtere i delfinarier og akvarier.

Se mere iredigér

Spækkede noterredigér

  1. En slags kiks (fransk: bisquit), som mænd i romaner spiser til søs
  2. Via en rigtig god agent og en sensationslysten dagspresse
  3. Martyrerne blev kastet ud på gaden for at distrahere de grumme spækhuggere, så disse ikke nåede frem til Vatikanet.
  4. Ja, katolicismen havde allerede i år 69 stukket sit grimme hoved frem i Italien