FANDOM

Dallas

Ewing-familien samlet

JR

Den amerikanske urmand i form af JR

DallasPool

Som man kan se var alt filmet on-location

Southfork Ranch er en ganske almindelig hvid ranch-bygning lidt nordøst for Dallas. Dens primære funktion idag er at lade sig udleje til rollespilsentusiaster, som gerne vil lege JR, Sure Ellen, Bobby, Jock, Miss Ellie, Lucy, Pamela, Ray Krebbs, Cliff Barnes.

Med sine 356 afsnit blev danskeren for alvor introduceret til den amerikanske sæbeopera gennem "Dallas". Det forlyder at bedstemoderen til denne artikels initiativtager lige skulle se et afsnit færdig af "Dallas" før hun forlod denne jord.
Rammen i serien var den stenrige, texanske(bondske) oliefabrikant-familie Ewing som alle boede sammen på Southfork Ranch (ret praktisk, ikk?!). Mændene gik rundt med Stetson-hatte og tævede deres koner når de var opsætsige. Kvinderne var neurotiske nervevrag med alkoholproblemer og defekte underliv på lige nær den livsglade "easy-to-get"-Lucy som fik ridelektioner i stalden.

Det meste af serien handlede om kampen mod den konkurrerende Barnes-familie, selvom den også var forgiftet ind i familien (Pamela).

Southforks daglige drift redigér

Lucy

Lucy er i dag en gammel sæk

Sureellen

Sure Ellen var et langt skur som ikke gad at levere varen (en arving)

Som turistattraktion er det muligt at se den pistol Sure Ellen skød J.R. med og Lucys brudekjole, men stadigvæk er det mest brugt til folk - fortrinsvis fra storbyerne - som ønsker at finde tilbage til den ægte patriarkalske amerikanske livsstil.
Det er derfor ikke uden grund at J.R. er den mest populære figur, pga. sit noget brutale livssyn som fordrer at han horer til højre og venstre, på kontoret, i ridestalden, ved olieboringen...noget som gør at konen føler sig meget forsømt. Det er især blandt sadomasochistiske ægtepar at rollerne J.R.- Sure Ellen er berømte.

Derudover er der Mercedes'er og Jocks Lincoln Continental når man skal ud og inspicere oliefelterne. Der er ligeledes indrettet et kontor i Dallas hvor der kan træffes beslutninger og hores med Stetson på.

Links redigér

Wonders
Denne artikel er en del af serien Spademanns syv underværker