FANDOM

""Småstatsmentalitet"? - BAH! De horeunger aner ikke hvem de fucker med!"

~ Andorra om NATO

Småstatsmentalitet er den tankegang, lande med en nylig opnået uafhængighed-, manglende historie, eller en tradition for at skifte navn, render rundt og eksekverer. Småstatsmentalitet ses i mange former; det være sig ved at udvise nationale mindreværdskomplekser, ved at spille smart i FN's kaffeklubber, ved at lege ultrademokratiske, eller slet og ret ved at opfinde deres egen religion.

Eksemplerredigér

Norge

Danmarks broderfolk, nord for Klisterkanalen, har i de senere år fremvist en imponerende serie af tåbeligheder, der dybest set munder ud i en småstatsmentalitet: Danmark beskyldes for at have tyranniseret Norge i århundreder, selvom indbyggerne i vid udstrækning havde det bedre end danskerne selv i samme periode. Samtidig gør Norge territorial-krav på en række mere eller mindre logiske områder, fx en øgruppe i Sydatlanten og Østgrønland, uanset om indbyggerne er med på det eller ej.

Litauen

Dette land udviser en fantastisk goodwill over for Polen ved at sige, at landet undertrykte de litauiske indbyggere dengang Polen-Litauen var en realitet. Tilsyneladende er Litauen ligeglade med, at Polen investerede enorme summer i landets udvikling.

USA

Amerikas Forenede Stater har, på trods af imponerende 300.000.000+ indbyggere udviklet en mystisk vane med at holde "Verdensmesterskab" i dit og dat, fx Stærkeste Chilisauce tilberedt på havegrill, højeste kolesterolindhold i pølser, mest fedende æbletærte, flest skoleskyderier i én stat osv. osv. USA har digtet en række mere eller mindre vanvittige historier om briternes hedengangne herredømme, fx at skat på te = tommeskruer på befolkningen, selvom at de rigtige englændere skulle betale en Vinduesskat på antallet af vinduer i deres huse (hvilket forklarer hvorfor briterne stadig bor i jordhuler).

Årsagredigér

Ingen af de folkeslag, der udfører Småstatsmentalitet, vil nogensinde indrømme at de gør det, og slet ikke hvorfor, men hvis man kigger grundigt efter i en historiebog - hvis man da ellers kan læse - så vil man opdage, at de lande, som udfører det, alle har én ting til fælles: de har ikke været storebror over for et andet land dengang de selv blev oprettet.