FANDOM

"SMÅKAGE!"

~ Helle Thorning-Schmidt om Pia K.

"Vil du have en småkage?"

~ Tante Ina om Unge lømler

En småkage er et udtryk, som bliver alment brugt i forskellige betydninger. Det er ofte til stor forvirring for alle tilhører af samtalen og de fleste vælger derfor det strategisk afventende træk af at lave pokerfjæs. Kan også betyde en lussing eller et slag i ansigtet. "Hva'så - skal du ha' en småkage?"

Småkager er en kage af ukendt etnisk oprindelse. Man ved dog, at den, grundet dens meget lille og simple opbygning var forløberen for den almene kage. Man mener den stammer fra det Sydamerikanske kontinent, Jupiter eller Mars, men ingen fortidsprofessorer har fundet nogen god forklaring endnu. Denne type kage er lille, og er som tidligere nævnt forløberen for den almene kage, og ofte smager den af det samme. Hvorfor man stadig spiser [[den], vides ikke. Den har overlevet i vores kultur gennem tiden, fordi bedstemødre serverer dem og mødre tvinger sønner til at spise dem. Nogle gange oplever man uhæmmet ædeflip efter at have indtaget en, mens andre gange giver det akut paranoid psykose. Det fører nogle gange til tvangshandlinger med håndvask.

Den består hovedsagligt af sukker og mandler og er derfor en vellidt spise, når man ved den er købt i supermarkedet og er uåbnet.

Derudover er ordet småkage ofte et slang-ord for en fysisk aggression og for euforiserende stoffer såsom Grønne Look.