FANDOM

Skyr

Her ses en alternativ brug af skyr. (Venligst udlånt af Ringsted-Barberen)

Skyr er en koldskålserstatning opfundet under Besættelsen for at efterkomme danskernes kroniske behov for kærnemælkskoldskål, i en tid hvor alt undtagen gråvejr var rationeret. Skyr blev udviklet og produceret på Island, men kom ikke frem til Danmark pga. embagoen fra Tyskland, hvorfor islandboerne selv begyndte at spise det, tilsat store mængder sukker, da de synes at skyr grundlæggende smager af lort.

Produktion & Brugredigér

Ingen skyr-spiser ønsker at vide dette, men skyr udvindes omtrent som fløde: man skummer den øverste del af produktet af, nærmest som et restprodukt og tilsætter flydende fedt. Hvor fløde udvindes ved at malke køer, så udvindes skyr ved at malke han-sæler.

Dernæst sælges det til Danmarks speltkusser under 14 forkellige økologimærkninger, således at skyr-(mis)brugeren kan skrive 25 indlæg på Facebook om hvor sundt, afbalanceret og konfliktløsnene man bliver som menneske, når blot man spiser den sunde, nærende økologiske-, bæredygtige-, CO2-venlige og stærkt drivhusgas-nedsættende skyr, hvoraf 10 øre for hver liter man køber går til et barn i Afrika, som oven i købet bruger al sin sparsomme fritid på at redde portugisiske gadehunde.

Se ogsåredigér