FANDOM

Skolepatrulje

Grønlands første skolepatrulje, vel placeret i Godthåb.

Skolepatrulje2

...og her er en tilsvarende i Somalia.

"Ingen af os, har været i skolepatruljen..."

~ Din egen klasse

"Fordi I går i Specialklassens støtteklasse!"

~ Din klasselærer om ovenstående

Skolepatrulje er en slags værnepligt for skoleelever, hvor man fra ca. 7. klasse og frem, kan tvangsudskrives til et ulønnet deltidsjob, hvor man skal udføre en funktion som politiet eller hjemmeværnet almindeligvis varetager; nemlig at dirigere trafikken.

Beføjelserredigér

En typisk dansk/grønlandsk/færøsk skolepatrulje, har magt til at stille sig ud på vejen, svinge med en plastik-stegepande og beordre velfungerende bilister til at holde tilbage for børn. De minder kort sagt bare bilisterne om, at de har ubetinget vigepligt for fodgængere. De ikke-velfungerende bilister standser i reglen ikke for skolepatruljer, og her er teorien så, at det er lettere for folk at sluge et tab på 2-3 8. klasse-elever, end en hel børnehaveklasse, der uden skolepatruljen bare ville vade ud på kørebanen.

Sær-beføjelserredigér

Visse skoler har siden 1990erne eksperimenteret med andre funktioner til skolepatruljerne:

  • Falster har man forsøgt sig med, at lade dem holde opsyn ved markedsdage[1].
  • Ved Kalundborg lod man engang skolepatruljen udskrive parkeringsbøder, til skolens cyklister[2].
  • Bornholm, har man ved mindst én lejlighed, ladet skolepatruljen overmande en elev der gik amok.

Patruljenoterredigér

  1. 45+ fulde grøftegravere mod 6 skoleelever - det var dømt til at gå galt!
  2. At give bøder på 20 kr til en 8-årig, er et rent powertrip for en 14-årig!