FANDOM

Skjalm1

Det er ikke mange billeder vi har af Skjalm Hvide, men her har han givet den ultimativt gas sammen med Erik Ejegod.

Skjalm Hvide (1043-1113) er Danmarks patriark, jarl af Sjælland og det nærmeste man kommer på noget der ligner en landsfader. Alle hans efterkommere blev historiske og karismatiske i en sådan grad at alle der har med slægtsforskning at gøre tror at de er efterkommer af ham...og det er de højst sandsynlig også da der blevet gået til den. Det kan selvfølgelig godt være fordi han selv var tiptip-oldebarn af Gorm den gamle, Danmarks første konge.

Skjalm Hvide Hotel redigér

Nogenlunde samtidig med at Skjalm Hvide byggede Jørlunde Kirke - en af Danmarks ældste - byggede han et Skjalm Hvide Hotel i samme by fordi han godt kunne lide at hænge ud med Erik Ejegod og sønnike Knud Lavard, som på det tidspunkt residerede i Slangerup. Da ham og Erik ikke ønskede at befolkningen skulle se at de var til hor og vellevned valgte de den lille by Jørlunde ca. én kilometer ud af landevejen mod Roskilde.

Hotellet har gennem årene bevaret sit koncept så nu tager man glædeligt imod en masse mennesker fra Frederikssund & omegn, der ønsker at bolle skævt uden at vække skandale og som gerne vil have morgenmad på sengen.

Hvidelogo
Hvideslægten - i store træk
Spademanns... Hvis du vil Hvide mere
Eller lidt mindre, egentlig
Palnatoke · Asser Rig · Ebbe Skjalmsen Hvide · Stig Hvide · Skjalm Hvide · Sune Ebbesen · Absalon · Anders Sunesen · Esbern Snare · Johannes Ebbesen · Jakob Sunesen · Jakob Erlandsen · Marsk Stig