FANDOM

Skive

Herover ses havnen med skiver. Indsat ses en række fotos af parkeringsskiver, en jovial-kommercielt navngivet turbåd, en disko-kugle, agurkeskiver, sushi og et idealiseret billede af Limfjorden (nederst)

En skive er et af- eller udsnit af noget, som regel aflangt, der bliver afskåret i snittede stykker på tværs af længderetningen. Disse afsnitninger udgør så de skivede dele af agurken, brødet, kagen, osten, sedimentet eller spegepølsen; hvad det nu end måtte være.
Desuden mener Geografilærerforeningen (samt nogle andre, støvede akademikere), at der i et hjørne af Udkantsdanmark et sted, ligger en by ved navn Skive. Denne by rangerer således linje med lignende mytiske forvridninger af rum-tids-kontinuum'et såsom Brønderslev, Døllefjelde-Musse, Gram, Holstebro, Karup, Lemvig og Viborg, for nu blot at nævne de otte mest hyppigt omtalte af de fiktive landsbyer fantasibyer.
I bil-industrien og på motorcykler ser man desuden ofte skivebremser, der skulle være mere effektive end tromlebremser. De hér anvendte skiver er af stål, ligesom det er tilfældet, når man bygger et "skiw" af stål. Denne dialektprægede udtale af ordet "skib" benyttes ofte i Jylland, hvor man ikke er så nøjeregnende med dén slags.