FANDOM

"Wenn du das ganze Universum dazu veranlaßt hast, zweimal auf die Größe eines Bakteriums zu schrumpfen,
dann würde Max eine Erektion bekommen!"

~ Niels Bohr om hvorvidt bakterier har bevidsthed og en til tider voksende følelse af priapisme megalomani[1]

Skala

Hvis du synes at kvanteskummet eller strengen er lidt utydelige på ovenstående illustration, må du tænke , at det faktisk er ret vanskeligt at komme ned og fotograferesmå ting.[2]

En skala er en definition af et mål for størrelsesforholdene mellem nogle afstande, begreber, dimensioner, forhold, noder,[3] proportioner, ting og vektorer, som anskueliggør hvor store indbyrdes forskelle der er tale om. Ordet kommer af det latinske La Scala (på dansk: en stige).
Her i dette univers findes der tre makro-skalaer, der omfatter alting. Mindst er Planck-niveauet, hvor de subatomare processer foregår; i midten er vi selv med størrelser fra bakterier til bjerge, og den største skala er den universelle, hvor planeter, stjerner og sorte huller udgør detaljerne i det store makværk skabelsesværk.

Et tankeeksperimentredigér

Hvis man vil anskueliggøre hvor store forskelle der er på skalaerne for de forskellige klasser, skal man forestille sig at hele Universet blev krympet til samme størrelse som en rosin ondartet bakterie.
Hvis man så tager den universelle bakterie og krymper den endnu en gang i samme forhold som før,[4] så er vi nede det laveste niveau.[5]

Fodsidede scalaterredigér

  1. Ja, selvfølgelig har også bakterier følelser. Hvad er du for en artsfascistisk skaleret chauvinist?
  2. ... og så de der bittesmå kameraer med deres endnu mindre memory cards
  3. Ikke at forveksle med en klaverskala
  4. akkurat som når man gentager et regnestykke, en procedure eller en tradition
  5. aka Afdelingen for grundløst samvittighedsnag og plat humor