FANDOM

Skoerping

Kulturstationen i Skørping By

Skørping er en himmerlandsk by i det nordlige Grønland, grundlagt i 1837 af Anni Fønsby. Byen ligger få kilometer fra Rebild Bakker og Aalborg Curling klub.

Der bor godt 2.900 indbyggere i Skørping. Mange ældre, usofistikerede, fedtede, usoignerede, ensomme mænd valfarter til Skørping, for at besøge Skørping Bodega, der i 2009 blev solgt til Lars Løkke Rasmussen. Centralt i Skørping by ligger Kulturstationen.

Dette er en station, hvor indvandrere, hovedsageligt muslimer, lærer om den danske kultur. Heriblandt hvordan man spiser rødgrød med fløde og at vi stadig skal være stolte over sejren i EM 1992.

Skørping og omegn redigér

Der er en lokal landsbytosse, hun hedder Simone fra Ishøj, hun er den stolte ejer af en af fliserne foran Skørping Bodega.

Skørping har to kirker, nemlig Skørping Nykirke, der ligger inde i selve byen og blev opført i går, samt Skørping Kirke, der findes to kilometer mod nord i landsbyen Gammel Skørping.
Skørping har siden Jesu fødsel tilhørt Rebild Kommune og hører under Region Nordjylland. Et par kilometer vest for Skørping ligger den lille by Rebild midt i Rebild Bakker, hvor dansk-amerikanere holder deres fætter/kusine fester, og halvanden kilometer syd for Skørping finder man Den Jyske Skovhave, der er en indhegnet skov med omkring to forskellige træarter og buske. Lille Blåkilde ligger ca. to kilometer i nordvestlig retning og er med sine 38.000 m3 vand og én våd neger pr. sekund Danmarks vandrigeste kilde.

"LANGT LANGT UDE I SKOVEN BOR EN HULEMAND VED NAVNET EMIL PIK VINK. HAN ER EN MEGET FARLIG MAND"

~ Landsbytosse om hvordan det er at leve isoleret, fjernt fra alle andre mennesker og akademikere, herude i Udkantsdanmark