FANDOM

Byskilt

SKÆLSKØR

"Hvad fanden er det for noget pjat? Her skinner solen sgu da ikke!"

~ Turist om Solskinsbyen og dens oversvømmelser

Skælskør (gammel dansk: Skjaelskjoer (eller bare blandt venner: Skælle)) er en dansk handels-stad beliggende på Sjælland. Den ligger lige ud til Storebælt, og er derfor centrum for en helvedes masse oversvømmelser flere gange om året. Dog er det endnu ikke lykkedes for Havets Fyrste, at gøre Skælskør til det danske svar på Atlantis. Men ifølge eksperter på området har han endnu ikke opgivet, hvilket i fortvivlelse og rædsel har fået beboere til at opføre en mastodontisk badebro ved Kobæk Strand nær Skælskør, i tilfælde af at vandstanden skulle stige igen.

Fakta om Skælskør
Byvåben Slagelse Kommune
Grundlagt 1949 eller cirka deromkring
Kommunesæde Et sted i Slagelse
Areal Meget vand
Indbyggere 6.300 + dem som hopper i havnen
Beliggenhed Langt fra Thisted
Hæder Reklamerer med at være "solskins byen"

Byen ligger på rute 265 hvor der er forbindelse med Slagelse og Næstved. Lidt syd for bygrænsen ligger en ligegyldig færgehavn, hvor der er færgeforbindelse med to ligegyldige øer... En overfart kan fås for 100 kroner og to gede æg. Der er kun afgang én gang om ugen. Én vej.

Seværdighederredigér

Ja, nu er det da jävla-interessant at finde ud af, hvad man dog kan opleve i denne solskinsby. Blandt byens mest kendte seværdigheder kan arkitektoniske vidundere som Harboes Bryggeri, ketchupfabrikken Bähnche og kernekraftværket Stigsnæs nævnes. På grund af spildevandsproblemer har det førnævnte bryggeri lavet en aftale med kommunen så de står for vandforsyningen. Dette har resulteret i at byen (og byens indbyggere) stinker af øl og går rundt i en konstant brandert fra den dag de kvitter modermælken. Dette er byens knudepunkt, Aldi, yderst tilfredse med, for der er således næsten 24 timer i døgnet fyldt op med alkoholikere foran butikken.

Musik redigér

Musikscenen i Skælskør er plaget af undergrunds-rappere og hovedrystende folkemusik. Til trods for stor selvrespekt, er det tilsyneladende ikke tilfældet for de omkringliggende provinsbyer. Således kan man år efter år opleve underskud hos den store årlige musikfestival Rod i Rocken, som er et alternativ til Roskilde Festival. Desværre finder et lignende musikarrangement sted i Korsør, og det er derfor umuligt for de to konkurenter at undgå underskud på bundlinjen. Det er også umuligt for de to konkurrenter at kommunikere sammen. Men folket elsker det - hele 400 mennesker til en velannonceret Samantha Fox-koncert taler sit tydelige sprog.

Rørende dokumentar om Skælskør
SKÆLSKØR

SKÆLSKØR

Syg' musik fra Skælskør...
Skælskør er den sygeste by!

Skælskør er den sygeste by!