FANDOM

Winter-view-of-the-stock-exchange-building-in-st-petersburg

Det storslåede Vinterpalads i Sankt Petersborg.

Sankt Petersborg (eller Leningrad, eller-eller Petrograd) er en by i Rusland. Den ligger ved det indsnævrende vådområde hvor to lange lemmer mødes, nemlig Finland og Estland.

Byen var i en årrække - omend ganske katastrofal årrække - hovedstad for det store russiske rige samt derfor for alle mulige mærkelige zarer og heksedoktorere. I byen finder man i dag stadig rester fra disse svundne tider, hvor primært Vinterpaladset om vinteren er et besøg værd for folk der ikke ved noget velbegavede kultur- og historieinteresserede.

Historieredigér

Sankt Petersorg, eller som de lokale kan lide at forkorte den selv: Skt. Petersborg, er en oldgammel by som kan dateres helt tilbage til starten af 1700-tallet. Byen blev grundlagt af en ret så stor Peter som et forsvarsværn mod svenske barbarer, som havde underligt blondt hår og som lugtede fælt af sæbe.

Før og under 1. verdenskrig kunne man i hovedstaden se zar Nikolaj den 2. te sig som en snothvalp, der fik formøblet hele rigets pomp og pragt over i hænderne på bolsjevikkerne. Det skete under fællesbetegnelsen: den russiske revolution som endte katastrofalt for Sankt Petersborg Nej... Leningrad Nåe nej, heller ikke... Petrograd! idet man flyttede hovedstaden til en anden by i Rusland. Dog fik Sankt Petersborg senere hen lov til at bære Vladimir Lenins navn, nemlig Lenins By, men Sovjetunionens mekka blev for altid flyttet til Moskva pga. alle de billige ludere.