FANDOM

Salt og Peber er to køkken-krydderier som ofte bliver brugt sammen i aftensmaden. Dette skyldes at de fleste mennesker ikke ved hvad de bedst kan lide, så de prøver bare lidt af hvert. Der er endda nogle folk som ser det som racisme, hvis man vælger det ene frem for det andet.

Hovedingredienserredigér

De vigtigste ingredienser i Salt og Peber er:

Saltredigér

Searchtool. Uddybende artikel: Salt.

Salt er det hvide stads i bøtten, som ligner lidt sukker. Det smager også som sukker, hvis du blander en tilstrækkelig mængde sukker med salt. Dette er dog højst uhygiejnisk, da ingen mennesker kan blande sukker og salt uden at spilde. Den kemiske betegnelse for salt er NaCl.

Peberredigér

Searchtool. Uddybende artikel: Peber.

Peber er det sorte stads i bøtten, som får dig til at nyse, når du sniffer det. Det smager særdeles godt, hvis du blander det med salt. Hvis du blander det med andre stoffer, så smager det knap så godt. Desværre. Peber stammer fra der hvor peberet gror.

Historieredigér

Helt frem til år 2008 var der mange der forvekslede salt med hagl, men det valgte TV2 Lorry at sætte en stopper for. De lavede et dybdegående indslag, hvor de fik hjælp fra 2 eksperter, og alle danskere kan nu på magisk vis kende forskel på hagl og salt.